NUFFNANG

Monday 23 December 2013

GST? (Faktor anda bakal digelar bodoh kerana menghadiri program Anwar) ANWAR IBRAHIM DIBIDAS SEBELUM BERHUJAH..TAK MALU KE DITIPU DAN DIPERDAYAKAN BERULANG KALI!

MALAM GST BERSAMA ANWAR DAN PIANONYA
Malam ini (20 Disember), Anwar Ibrahim dan boyfriend-boyfriend dia bakal mengadakan program di Kuala Lumpur. Seperti biasa, tema program tersebut adalah 'Rakyat Diperbodohkan, Demonstrasi Diutamakan'. Kali ini mereka ingin jadikan orang bodoh mengenai aspek ekonomi dan GST.

Secara lazimnya, setelah Anwar menyampaikan ucapan/hujah/cerita/ceramah yang diselaputi pembohongan dan menonjolkan kebodohan serta kejahilannya, lepas itu baru yang bijak dan pandai di sebelah sini akan menyangkal segala isu-isu tersebut.

Buat kali pertama, kita akan meneka segala pembohongan yang bakal disampaikan olehnya dan boyfriend-boyfriend dia dan mencari hujah balas yang bernas dan disokong oleh fakta kukuh.

Yang pelik,  International Monetary Fund (IMF) [organisasi di mana Anwar pernah memegang jawatan Pengerusi J/kuasa] telah lama menyaran Malaysia untuk mengamalkan GST untuk pengutipan cukai secara rapi dan penambahan jumlah kutipan cukai. Takkan Anwar berpendapat lain dengan “penasihat ekonominya” ketika kegawatan ekonomi 1998?

FIKIRAN SAYA: BODOHNYA YANG PERCAYAI ANWAR LAGI

Ekonomi Malaysia tidak baik maka GST tidak sesuai buat masa ini

Kajian terperinci menunjukkan GST paling sesuai untuk diimplementasi apabila kadar ekonomi adalah rendah. Perbandingan ini dibuat di antara UK dan Jerman di mana pada 1979 UK naikkan peratusan GST dan pada 1968 Jerman naikkan GSTnya. Inflasi di Jerman boleh dibendung pada masa itu kerana kadar ekonominya rendah tapi inflasi telah naik di UK kerana kadar ekonomi ketika itu tinggi. 

Kadar ekonomi yang rendah akan menyebabkan kadar inflasi yang rendah kerana GST adalah 'consumption tax'

sumber asal 
World Review of Business Research Vol. 1. No. 3. July 2011. Pp. 192-206

"most economists believe that a GST will cause the least inflation if imposed during a period of slow economic activity. In 1979, Great Britain raised its GST from 11 percent to 15 percent, resulting in a massive wage-price inflation spiral. In this case, inflationary and generally prosperous circumstances invited producers to increase prices well beyond what was necessary to cover the additional GST. However, West Germany first introduced its GST in 1968 during a recessionary period with little inflationary effect. All subsequent rate increases in Germany have also been successfully imposed during weak economic periods."

Permulaan GST pada kadar 6%


(semestinya Anwar akan guna Singapura sebagai contoh untuk gembirakan Guan Eng dan eer Mat Sabu)

Kritikan Anwar yang menuduh Kerajaan BN tidak prihatin kerana memulakan cukai GST dengan 6%. Anwar turut menggunakan Singapore sebagai contoh untuk menguatkan kritikannya tentang Kerajaan.

Kejahilan ekonomi Anwar terserlah melalui kenyataan-kenyataan ini. Malah ia menampilkan sebab hutang negara kita naik sebanyak 10% ketika portfolio Menteri Kewangan dipegang olehnya.

Cukai GST dimulakan pada kadar 6% kerana 3% peratus daripada jumlah pungutan cukai akan digunakan untuk kaedah serta penyelarasan cukai. Hanya 3% daripada jumlah kutipan cukai itu menyumbang kepada pendapatan negara. Perbandingan dengan Singapura tidak masuk akal kerana keadaan ekonomi, nilai mata wang, densiti penduduk serta per kapita kedua-dua negara sangat berbeza.

Lebih-lebih lagi, Singapura telah memperkenalkan sistem cukai yang baru berdasarkan nasihat “Report of the Economic Committee, The Singapore Economy: New Direction” 4 tahun sebelum implementasi GST. Cukai di Singapura mencecah 40% sebelum itu dan itulah sebabnya cukai GST di Singapura dimulakan dengan 3% dan tidak ditukar untuk jangka masa yang panjang.
 

Kata Anwar Kerajaan BN tidak wajar mengurangkan subsidi

Bajet memenuhi kriteria yang dikenal pasti sebelum pembentangan dibuat oleh kajian Standard Charted Bank dan diakui serta diendos oleh Forex Trading untuk kesuburan eknomi. Antara pengesyoran yang dibuat ialah :


a) Malaysia harus kurangkan fiskal defisit

b) Harus kurangkan subsidi

c) Harus tegas dan yakin dgn implementasi GST



sumber asal
The Malaysian economy: Prospects and challenges
Presented by Mr Lim Chee Sing, Managing Director of RHB Research Institute

Mr Lee believes that Malaysia's economic growth will not be at risk as long as global economy remains stable. Domestic demand continued to be led by private consumption and investment, backed by young demographics, high savings, narrowing export contractions and the attractiveness of two vibrant economic corridors – Iskandar Malaysia and the Sarawak Corridor of Renewable Energy. The Malaysian economy is expected to grow by 5.0-5.5%. The country's major challenges include: 1) Malaysia is stuck with low value-added industries, no thanks to the lack of skilled workers and an overdependence on low-skilled foreign workers. 2) It is losing global market share for electronics and electrical products, hence, such industries need to move up the value chain. 3) Persistent fiscal deficit and rising debt is a problem

Negara Malaysia bakal bankrup

WANG SIMPANAN NEGARA (CIA REPOT)

JUMLAH SIMPANAN WANG SIMPANAN BANK NEGARA MALAYSIA
SUMBER : CIA AMERIKA SYARIKAT

MALAYSIA MENDUDUKI TEMPAT KE-16 DI DUNIA UNTUK JUMLAH SIMPANAN WANG TERBANYAK






HUTANG NEGARA (CIA REPOT)

MALAYSIA BERADA DI TANGGA KE 48 DALAM ASPEK JUMLAH HUTANG. 3 TEMPAT PERTAMA DIDUDUKI OLEH AMERIKA,EUROPEON UNION DAN UNITED KINGDOM. NEGARA PENGHASIL MINYAK SEPERTI SAUDI DAN UAE TURUT MENCATAT HUTANG YANG LEBIH DARIPADA NEGARA KITA.

NEGARA SINGAPURA JUGA MEMPUNYAI HUTANG YANG LEBIH DARI MALAYSIA WALAUPUN NEGARA TERSEBUT JAUH LEBIH KECIL DARI SAIZ DAN DENSITI PENDUDUK.SINGAPURA DIPERINTAH OLEH PARTI INDUK DAP.

ADA LAGI NAK GUNA HUJAH HUTANG NEGARA? 
  

Daya saing Malaysia dalam aspek ekonomi

DAYA SAING EKONOMI MALAYSIA


Ekonomi Malaysia di tempat ke-15 dalam kajian dan statistik IMD World Competitiveness Center...Kajian dibuat berdasarkan faktor ekonomi, kewibawaan kerajaan, business efficiency dan infrastruktur..

Faktor anda bakal digelar bodoh kerana menghadiri program Anwar

Ini rekod Anwar  semasa dia Menteri Kewangan daripada akhir tahun 1990 sehingga dipecat (yeayy!) pada tahun 1998 :

>>purata hutang negara dari 1990-1998 ialah 53.6 % drpd GDP !!

>>purata hutang negara adalah sekitar 40.6 drpd GDP sebelum itu

Tipu helah Anwar mengatakan fiskal defisit negara adalah positif semasa dia Menteri Kewangan adalah muslihat tersembunyi. Memang pun fiskal defisit negara akan positif jika minima 4 Bajet Tambahan diminta untuk setiap tahun. 

Ini rekod Anwar meminta Bajet Tambahan di Parlimen.

1991 : 4
1992 : 4
1993 : 4
1994 : 4
1995 : 4
1996 : 3
1997 : 4
1998 : 2 (itupun sentengah tahun dah kena buang kerja)

(sumber : Hansar Parlimen)

JANGAN DIPERDAYAKAN LAGI! ANWAR IBRAHIM PENIPU TEGAR!

TAK MALU KE DITIPU DAN DIPERDAYAKAN BERULANG KALI!


No comments: