Wednesday 15 October 2014

ANGSA BERTELUR EMAS


ANGSA BERTELUR EMAS
 

            Cerita dongeng  berkenaan seorang petani miskin . Pada suatu hari mendapati sebiji telor emas dalam sarang angsa kesayangannya. Mula-mula dia ingat ada orang mempermainkannya. Kemudian berfikir semula sebelum  membuang telur itu  lalu membawa telur itu untuk dinilai.
              Telur itu daripada emas tulin!. Petani tidak mempercayai tuahnya itu. Dia semakin sangsi, pada hari yang berikutnya apabila pengalaman itu berulang. Hari demi hari, dia bangun tidur dan mendapati telur emas dalam sarang angsanya. Dia pun menjadi orang kaya: begitu bertuah dia ssehingga dia sendiri tidak percaya.         
               Akan tetapi dengan pertambahan kekayaannya, petani itu pun menjadi semakin tamak dan tidak sabar. Dia tidak sabar menunggu setiap hari untuk mendapat telur emasnya lalu dia pun membunuh angsa itu untuk mendapatkan semua telur emas sekaligus. Namun apabila dia membuka angsa itu, dia tidak mendapati apa-apa pun. Tiada telur emas , dan sekarang sudah tiada cara untuk mendapat telur lagi. Petani itu telah memusnahkan angsa yang menghasilkan telur emas
            Daripada cerita ini dapat hukum semula jadi, satu prinsip-definisi asas keberkesanan. Keberkesanan sebenar  ialah fungsi  dua perkara : apa yang dihasilkan (telur emas) dan aset atau keupayaan menghasilkan (angsa). Keberkesanan berada dalam imbangan yang dipanggil iambangan P/KP. P mewakili penghasilan hasil yang diingini ia itu telur emas. KP  mewakili keupayaan penghasilan, kebolehan atau aset yng menghasilkan telur emas.
           Moral cerita dongeg tersebut ialah untuk mendapatkan keberkesanan atau hasil sesuatu tugas dan kerja itu tidak mempunyai jalan pintas seperti skim cepat kaya dengan melaburkan wang yang sedikit boleh mendapatkan keuntungan berlipat kali ganda dalam masa yang singkat.
          Beberapa contoh boleh dijelaskan disini seperti berikut:
1.       Kalau hendak Berjaya dalam perniagaan  (penghasilan /telur emas), seseorang peniaga itu perlu sediakan pengetahuan perniagaan /pengalaman, kemahiran pengurusan kewangan, kakitangan yang cekap dan mahir, modal, tempat berniaga, pasaran , keinginan  dan motivasi ( keupayaan penghasilan/angsa).

2.       Sekiranya kita ingin melihat kubor Bukit Rangin yang tersusun , cantik dan menarik (P) ,kita perlukan, organisasi yang cekap dan tersusun (KP) seperti ada ketua yang bertanggungjawab, ahli jawatankuasa (AJK) yang rajin bertugas ,penggali kubor yang bersedia bertugas pada bila-bila masa , kewangan yang mantap, peralatan yang cukup dan kawasan tanah perkuboran yang sentiasa di jaga.

3.       Kalau inginkan Masjid Syaidina Othman Ibn Affan Bukit Rangin mengekalkan  anugerah cemerlang  atau  dan mengondol anugerah yang lebih baik pada masa hadapan (P), kita perlukann kepimpinan yang berwawasan , Ahli jawatakuasa (AJK) yang rajin bertuas, kerjasasama dari semua jamaah masjid dan penduduk tempatan dalam  semua program yang  dirancang dan laksanakan seperti program gotong royong, peralatan yang cukup , kewangan yang cukup, program pengimarahan masjid yang mengkagumkan(KP).

 
Kesimpulannya, Konsep P dan KP ini terdapat dalam ajaran agama Islam. Allah berfirma  bermaksud “ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa  dari kejahatan yang dikerjanya. Ayat 186: surah Al Baqarah.

Makananya kalau kita inginkan balasan baik di akhirat dan hari pembalasan, kita perlu berusaha melakukan kerja kebaikan dan amalan ibadat sebanyak munkin semasa hidup di dunia. Dengan artikata lain sesuatu usaha itu tidak akan mendatangkan hasil yang baik sekiranya kita hanya pandai bercakap dan membuat cadangan yang mumok-mumok tetapi tidak mahu melakukannuya.

 

No comments: