Sekarang nih Merah dah dapat nama baru kat opis nih. Giler glamour kot.

Mokchik Karipap.




Waaaaaaa, giler keji nickname tuh. Tak komersil langsung. Huhuhuhuhu.

Merah suka buat karipap, tapi tak berapa suka sangat nak makan. Merah buat sebab orang2 kat sekeliling Merah suka makan. Hujung minggu hari tuh, Merah telah merajinkan diri untuk membuat karipap inti ayam + kentang. Pengcahayaan agung apakah yang telah melanda Merah sehinggakan sanggup menguli sekilo tepung untuk karipap tuh!

Sebenarnya tak der apa2 rahsia yang tersembunyi pun. kalau orang lain malas buat karipap sebab merasakan ianya susah + complicated, Merah suka buat sebab bagi Merah ianya mudah + menenangkan jiwa. Memasak itu adalah salah satu daripada cara untuk buat Merah rileks.

Cakap banyak2 pun tak guna jugak kan. jom intai Resepi  Karipap Semudah ABC tapi Giler2 Sedap Tak Hingat Donia.

Bahan untuk inti :
1. Isi ayam 250 gram
2. Kentang  7-8 biji
3. Bawang besar 2 biji
4. Bawang putih 5 ulas
5. Rempah kari ayam 1 paket kecik(Merah guna jenama Mak Siti)


Cara2 :
1. Tumis bawang besar dan bawang putih yang dipotong kecik2
2. Bila bahan tumisan dan kekuningan, masukkan rempah dan kacau sehingga pecah minyak.
3. Masukkan secawan air. Kemudiaan masukkan kentang yang telah didadu. Gaul agar sebati dengan    rempah.
4. selepas 10 minit, masukkan isi ayam dan perisakan dengan garam dan gula secukup rasa.
5. Gaulkan semua bahan2 di dalam kuali sehingga kentang empuk dan air tersejat.



Bahan2 untuk kulit karipap
1. Tepung Gandum 1kg
2. Majerin 1 Cawan
3. Air Masak yang sejuk (dalam peti ais okep)
4. Garam secukup rasa

Cara2 :
1. Cairkan majerin dalam periuk dengan menggunakan api yang perlahan. Letak garam sikit.
2. Tuang majerin yang telah dicairkan kedalam bekas yang berisi tepung. Ratakan majerin dengan tepung
3. Tambah air sejuk sedikit demi sedikit pada adunan tepung itu.
4. Uli adunan tersebut sehingga rata dan sebati. Bentukkan dengan acuan kalau tak reti kelim macam Merak ek!
Dan Merah goreng semua karipap2 nih bagi suku masak jer. Lepas tuh Merah frozenkan dalam peti sejuk untuk digoreng bila2 perlu. Dan hasilnya sangat2 ohsem okep!


Serius, sangat2 mudah nak buat karipap yang giler2 deboom nih. Please, cuba buat sendiri kat rumah tau. Kalau kita buat sendiri, dapat isi inti karipap banyak2 sampai terjojol perut karipap tuh. Hahahhha. Jangan membaca dan melihat je ek. Cuba tau..!!
Hit: 19 Laman Asal