Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera
Pengaruh Penjajahan British Terhadap Agama Islam di Tanah Melayu
British merupakan
penjajah yang menjajah Tanah Melayu paling lama iaitu bermula mengambil alih
Tanah Melayu daripada penguasaan pihak Belanda menerusi Perjanjian
Inggeris-Belanda pada tahun 1824 sehingga mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.
Pada peringkat awal penjajahan, dasar pihak Inggeris ialah tidak mahu
mencampuri urusan yang berkaitan agama Islam dan adat istiadat Melayu. Bagi
pentadbir British, agama Islam yang telah sebati dalam kebudayaan orang-orang
Melayu bukanlah satu ancaman. Jika mencampuri urusan agama seperti
mengembangkan agama Kristian mungkin akan mencetuskan ketegangan yang boleh
mendatangkan masalah besar kepada kepentingan ekonomi mereka. Oleh yang
demikian mereka meletakkan urusan yang berkaitan dengan hal-hal agama di bawah
kuasa sultan sebagai penaung.
Menurut
Muhammad Redzuan Othman, perluasan penjajahan British ke atas Tanah Melayu
ternyata tidak banyak mengubah amalan Islam dalam kalangan orang Melayu, malah
komitmen mereka terhadap agama pula tidak pernah terjejas pada bila-bila
masa. Namun begitu, penyerapan pengaruh
Barat tetap berlaku apabila Inggeris campurtangan dalam urusan pentadbiran dan
undang-undang kerajaan Melayu sehingga menghakis sedikit demi sedikit pengaruh
Islam.
Ahmad Ibrahim pula dengan memetik kenyataan R.J Wilkinson berpendapat, tidak boleh diragui
lagi bahawa undang-undang Islam akan menjadi undang-undang Tanah Melayu
sekiranya undang-undang British tidak masuk dan menahannya.
Ekoran
campur tangan Inggeris dalam hal ehwal negeri-negeri Melayu dengan
memperkenalkan undang-undang Inggeris sehingga mengenepikan sebahagian besar
undang-undang Islam telah membangkitkan kemarahan di kalangan orang-orang
Melayu terutama dari golongan nasionalis Melayu dan juga golongan ulama’. Namun
semua gerakan penentangan ini dapat dipatahkan oleh pihak penjajah.
Sungguhpun
gerakan penentangan ini dapat dipatahkan, namun sedikit sebanyak membuatkan
pihak Inggeris mempertimbangkan kedudukan undang-undang Islam dengan
bertindak mengubah struktur pentadbiran agama Islam dan undang-undang Mahkamah
Syariah yang sedia wujud di samping menubuhkan Majlis Agama Islam serta
menggubal undang-undang untuk dilaksanakan di mahkamah tersebut.
Menurut
Kassim Thukiman, pada zaman penjajahan Barat, Islam tidak memberi kesan ke atas
sistem politik masyarakat Melayu dan hanya dijadikan sebagai agama rasmi di
setiap negeri Melayu. Perkembangan agama Islam juga semakin merosot dan terhad
pemakaiannya. Ini kerana kerajaan British telah menginstitusikan bidang agama
menyebabkan ia menjadi sangat birokratik.
Akibat
campurtangan Inggeris, aspek-aspek lain turut terjejas seperti ekonomi,
pendidikan dan budaya. Proses modenisasi yang menjurus kepada mementingkan
kemajuan kebendaan yang dilakukan oleh pihak Inggeris dalam pelbagai aspek ini
telah mempengaruhi cara hidup masyarakat Melayu. Kesannya, berlakulah suatu
pemisahan dalam cara hidup di mana Islam hanya pada ibadah ritual sahaja. Ini
bermakna Inggeris berjaya menerapkan budaya sekular dalam sistem pentadbiran
dan kehidupan masyarakat Melayu. Di
bidang ekonomi misalnya, pihak Inggeris telah memperkenalkan sistem kapitalis
yang menekankan aspek kebendaan bukannya aspek spiritual sebagaimana dalam Islam.
Pengaruh kapitalis ini mula tersebar di bandar-bandar moden di negara ini
kerana ia merupakan ukuran kemajuan Barat.
Oleh itu, untuk mencapai kemajuan seperti kemajuan orang-orang Barat
masing-masing berusaha mengejar kebendaan atau material.
Begitu juga
dalam sistem pendidikan di mana sistem pendidikan sekular mengambil-alih sistem
pendidikan tradisional. Stamford Raffles dikatakan pelopor sistem pendidikan
sekular ini, kerana dialah yang mula-mula menganjurkan supaya pelajaran bahasa
Melayu diasingkan dari dasar pelajaran al-Quran.
Pengaruh budaya
Barat juga disebarkan melalui penayangan filem-filem Barat yang ternyata
mendapat sambutan di kalangan muda-mudi Islam sehingga mengabaikan amalan cara
hidup Islam. Perlakuan, pakaian, fesyen dan seumpamanya yang ditonjolkan
menerusi filem-filem Barat selalu menjadi ikutan orang-orang muda yang
kebiasaannya mendapat tentangan dari golongan tua. Ini kerana nilai-nilai dalam budaya Barat itu
bertentangan dengan nilai-nilai tradisi dan agama Islam.
Menurut
Haji Dasuki Haji Ahmad, sekurang-sekurangnya dua kesan ditinggalkan oleh
penjajah; pertamanya, melemahkan pengaruh Islam di Tanah Melayu di mana
kedatangan penjajah Barat dan penerapan kebudayaan Barat serta kemajuan Barat dalam bidang sains dan
teknologi telah menambah kemerosotan pengaruh Islam. Keduanya, memundurkan
kehidupan orang Islam akibat penguasaan ekonomi tempatan oleh penjajah Barat di
samping pembangunan yang dibawa oleh penjajah tidak memberi faedah kepada
orang-orang Melayu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan