Kenangan: Jangan betulkan leher anda. Buku Panduan ( sengaja disengetkan ) sebagai panduan untuk membuat pelan tindakan.


Kenangan: Ini bukan demonstrasi...sekadar memohon simpati agar memperolehi bantuan zakat. Nak masuk ke kawasan Masjid Jamek perlu melalui tapisan tertentu...mengikut yang empunya cerita le (sorang pakcik).


Kenangan: Orang ramai di luar Masjid Jamek yang melimpahi hingga ke kawasan jalanraya.


Kenangan: dari kiri..Ustaz Mustapha, Dr. Syed (Orang Parit) dan Pak Ngah

Mesyuarat di Malaya:
Nak buat macam mana, dah namapun bekerja dengan orang dan bertugas sebagai penjawat awam, apa yang diarah, kenalah buat. Tiada pilihan. Dalam bulan puasa semacam sekarang ni, yang setahun sekali je datangnya, telah diminta pergi "Malaya" (istilah orang Sarawak untuk Semenanjung). Seminggu di sana (11-16 Oktober) untuk hadiri dua mesyuarat. Lain ooo...rasanya bila dalam bulan puasa sebegini tak dapat bersama dengan keluarga...terasa sunyi...terasa kehilangan sesuatu... tambah2 pulak laptop sengaja ditinggalkan, tak dibawa. Jika tidak, dapat gak menggerodak sana sini, sekurang2nya tengok blog sedara mara, dapat gak mengetahui cerita dan berita terbaru bagi sesiapa yang sentiasa membaharui isi kandungan blog masing2. Namun, Angahlah merupakan penghubung untuk mengetahui hal2 berkenaan... terutama bila Angah nyatakan... tak ada apa2 perubahan ayah... blog masing2 sama je sebagaimana semasa sebelum ayah berangkat ke KL dulu tu... kecuali blog Abang Akim yang baru muncul.Bukan apa ke sana tu, sekadar untuk mesyuarat Perancangan Strategik 2007 dan Mesyuarat Budaya IPG. Memerah otak dengan keadaan perut kosong ni, jenuh jugaklah nak menghasilkan sesuatu yang boleh dibanggakan. Walau apapun, ditanggung beres melalui penglibatan menyeluruh dari semua ahli mesyuarat. Maka draf awal dapatlah disediakan untuk persediaan dan cetakan di hujung tahun ni. Parit bertemu Sg. Batu:Ambil peluang sempena mesyuarat tu, diselitlah dengan ceramah Pengurusan Strategik. Maka dijemput le sorang penceramah dari INTAN Bt. Kiara iaitu Dr. Syed Omar Shahabudin. "Bersoreh punya bersoreh" rupanya beliau merupakan orang Parit, yang beristerikan orang Sg. Batu. Isterinya sorang cikgu yang rumah keluarga sebelah isterinya itu dapat dikenalpasti dengan menyelusuri jalan tar Pasar Malam Sg. Batu di depan kedai Pak Lang Ki. Sempat le bergambo dengan "orang kampung kite" bersama dengan sorang pensyarah IPG (Ketua Jabatan Pendidikan Islam & Moral: Ustaz Mustapha) yang jugak orang Perak. Buat malu kat orang kampung je bila melihatkan gambo yang diambil...mana taknya...tak sempat tali leher dibetulkan...si tukang ambik gambo dahpun menekan punat kamera. Maka berkatalah diri sendiri di dalam hati demi nak menyedapkan hati...baru le nampak real...bukannya berlakon. Mungkin Pak Teh atau Pak Ndak kenal Pak Syed kita yang di dalam gambo tu... ye le... yang di tengah2 tu le... yang siap bersamping tu, bukan yang bertali leher herot tu. Nak masuk pagar ditutup: Nak jadi cerita... pada suatu petang tu...sambil berjalan2 dekat hujung Wisma Yakin di Jalan Masjid India, nampak orang ramai semacam berkumpul depan Masjid Jamek. Kaki terus dihayun menghampiri lokasi berkenaan. Asal mulanya bimbang juga nak menghampiri, takut2 orang berdemo...jadi kes naya je nanti. Buat pulak nasib tak bertuah...muka kita keluar di muka depan surat khabar...lagi haru dibuatnya. Rupa2nya setelah bertanya kabo kat sorang pakcik kat situ...orang ramai bersesak2 tu semata2 nak dapatkan bantuan zakat. Ada yang dah di dalam pagar dan masih ramai yang di luar pagar....tapi peliknya pagar tu ditutup. Rupa2nya....tapisan dibuat di pintu pagar tu...takut penagih dadah pun dapat bantuan. Entah le.....
Belek dan tinjau:Nampaknya di Jalan Masjid India ni, walaupun dah masuk minggu ketiga berpuasa, semua gerai kuih muih, pakaian, bunga2an dan gerai2 yang menjual serba mak nenek lagi...semacam lebih banyak dari bilangan pembeli. Pengunjung memang ramai, itu tak dapat dinafikan. Memang ramai. Cuma lebih ramai yang lalu lalang dan meninjau2 je dari yang sudi membeli. Mungkin mereka dah beli awal atau membuat persiapan awal sebelum bulan puasa lagi...mana tau kan? Pak Tam membisu:Semakin dekat nak balik ke Bumi Kenyalang, semakin banyak pula terima SMS yang minta dibeli itu ini. Maka dibeli le serba sikit kat Mak Ngah dan anak2 yang lain. Cuma sepasang Baju Melayu berwarna biru untuk diri sendiri yang sengaja dibeli agar sama warna sepertimana untuk anak bujang (anak teruna) Pak Ngah...Alang namanya. Dalam pada itu ada le jugak dapat SMS dari sedara dari Johor yang kononnya nak ke Putrajaya, atas urusan politik le...jika masa terlapang sikit dan jika ada rezeki, ingin nak jumpa...bilamana dia tau yang abangnya ada di "Kuala Selut". Namun dia dah beralas cakap sebelum tu. Tunggu punya tunggu...tetap tak muncul...malah SMS yang di anto pun tak dijawabnya...mungkin dia punya alasan kukuh untuk tidak membalas SMS tu...
Hit: 24 Laman Asal