Salam sejahtera, selamat petang. Dah tak jadi bulat bola coklat saya, sebab saya bakar bola coklat tu, nak bagi da garing. Hm, ingat lagi kek coklat berkeju saya? Bakinya saya bekukan. Nasib baik keknya ala kek span, jadi saya buat bola coklat ni. Saya rasa kat MyR pun ada versi merpati66. Sukatan saya gunakan resipi Chef Anuar.... Tetapi sebab saya hancurkan semua bersama kejunya, menyebabkan bola coklat saya amat basah. Jadi saya bakar sekali lagi 30 minute, suhu 200c. Mujur, kelihatan seperti brownies, tapi berderai macam biskut....ahaks.. Seronok pulak mengoter nih...


Balang biskut yang baru.


Wajah sebenar bola coklat urai..


Idea chef Anuar..

BOLA COKLAT URAI - sumber buku Langkah demi langkah bersama Chef Anuar, Berita Publishing, ms82.

150gm kek span coklat
50gm jem raspberi
30gm kismis
50gm coklat masakan, dicairkan
200gm coklat urai - untuk penyalut

1. Hancurkan kek span coklat menggunakan tangan.
2. Masukkan jem bersama kismis dan coklat masakan.
3. Gaul rata sehingga menjadi doh.
4. Bentukkan bulat sebesar bola pingpong dan golek pada coklat urai.

Nota buku: Kismis boleh juga diganti dengan sebarang jenig kekacang yang dibakar.


Hit: 15 Laman Asal