PERKEMBANGAN TARIQAH NAQSHBANDIYYAH DI MALAYSIA:SUATU TINJAUAN RINGKAS
Oleh:
MOHD NASIR BIN MOHD TAP
Pensyarah Kolej Dar al-Hikmah, Kajang
)
الحمد لله
رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين
ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين. إلهي أنت مقصودي ورضاك مطلوبي.
أعطني محبتك ومعرفتك يا رب العالمين. أمين.
Mukadimah
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ ذِكۡرٗا كَثِيرٗا ٤١ وَسَبِّحُوهُ بُكۡرَةٗ وَأَصِيلًا ٤٢
(الأحزاب 41-42)
”Wahai
orang-orang yang beriman! Berdzikirlah kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya
dan bertasbihlah kepadanya pada waktu pagi dan petang”
Peranan para
ulama' tasawwuf dan gerakan tariqah di dalam usaha penyebaran dakwah tidak
dapat dinafikan. Di mana sahaja di seluruh pelusuk dunia Islam kita
akan mendapati peranan penting yang dimainkan oleh mereka. Tidak ketinggalan
juga dengan wilayah kepulauan Melayu-Indonesia dan khususnya Malaysia. Di
antara gerakan tariqah yang subur berkembang di alam Melayu dan mendapat
sambutan yang menggalakkan dari masyarakat Islam adalah Naqshbandiyyah,
Qadiriyyah dan Ahmadiyyah. Di dalam makalah yang ringkas ini, penulis
akan cuba membicarakan secara ringkas tentang sejarah perkembangan
tariqah Naqshbandiyyah di Malaysia secara khusus. Namun adalah perlu dinyatakan
di sini bahawa segala maklumat yang tertulis di dalam makalah ini tidak
memuatkan secara menyeluruh perkembangan tariqah ini. Ini memandangkan tabiat
tariqah ini yang cepat berkembang yang memungkinkan untuk tumbuhnya
cawangan-cawangan baru tariqah ini di seluruh Malaysia.
Tariqah Naqshbandiyyah telah disusun oleh Syaikh
Baha’ al-Din Shah Naqshbandiyyah yang dilahirkan di sebuah desa bernama Qasrul
Arifan, berhampiran dengan Bukhara di Uzbekistan. Namun begitu, jika diteliti,
amalan tariqah Naqshbandiyyah bukanlah sesuatu yang baru wujud pada masa
beliau, akan tetapi intipati sebenar ajaran tariqah ini telah ada di dalam
kehidupan beragama Rasulullah s.a.w dan para sahabat r.a. Ini dapat
dilihat dari firman Allah di dalam al-Qur’an:
إِنَّ
فِي خَلۡقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَٰفِ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِ
لَأٓيَٰتٖ لِّأُوْلِي ٱلۡأَلۡبَٰبِ ١٩٠
ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَٰمٗا وَقُعُودٗا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ
وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلۡقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ
هَٰذَا بَٰطِلٗا سُبۡحَٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ ١٩١ (ال عمران: 190-191)
Maksudnya: “Sesungguhnya pada penciptaan langit
dan bumi dan silih pergantian malam dan siang ada ayat (tanda-tanda) bagi para ulu’l-albab
(iaitu) orang-orang yang mengingati Allah ketika berdiri, duduk dan berbaring
(pent: atau setiap keadaan) dan bertafakkur pada penciptaan lamgit dan bumi
seraya mengatakan Ya Tuhan kami, tidaklah engkau menjadikan ini semua sebagai
batil, Maha Suci, maka peliharakanlah kami dari azab neraka.”
Kehidupan Rasulullah s.a.w dan para sahabat r.a
serta para ulu’l-albab dan ulama’ rabbani sepanjang zaman yang
dihiasi dengan dzikir dan tafakkur diabadikan oleh Allah di dalam al-Qur’an
sebagaimana yang tertera di dalam ayat al-Qur’an di atas. Maka tiada golongan
yang terbaik dalam mengamalkan Sunnah dzikrullah dan tafakkur ini melainkan
para ulama’ sufiyyah dan ikhwan tariqah.
Tasawwuf bukanlah sesuatu yang baru atau sengaja
diada-adakan. Ianya berpaksi kepada ajaran Rasulullah s.a.w sebagaimana yang
tersebut di dalam hadith Jibril yang terkenal yang menerangkan tentang Islam,
Iman dan Ihsan. Sekiranya Islam diwakili oleh ilmu fiqh, Iman diwakili oleh
ilmu aqidah, maka Ihsan diwakili oleh ilmu tasawwuf. Sebab itulah sebahagian
ulama’ seperti Maulana Zakariyya al-Kandahlawi di dalam karyanya al-Shari’ah
wa’t-Tariqah menyebutkan bahawa Ihsan itulah yang dimaksudkan dengan
tasawwuf.
Hubungan tasawwuf dengan tariqah adalah amat rapat
seumpama rapatnya hubungan api dengan panas, gula dengan manis, garam dengan
masin. Dalam erti kata lain kedua-duanya tidak dapat dipisahkan. Bahkan apabila
kita menyebutkan sebagai contoh “seseorang itu belajar tariqah,” ini bermakna
seseorang itu belajar tasawwuf. Ibarat seseorang, tak mungkin menjadi faqih
(mahir dalam ilmu Fiqh) tanpa mengetahui dan mahir dalam ilmu Usul al-Fiqh,
begitu jugalah dengan tasawwuf di mana seseorang itu tidak dapat menjadi
seorang sufi yang arif bi’Llah tanpa menjalani tariqah dan
suluk.
Apa yang diinginkan oleh tasawwuf ialah mencapai
hakikat sebenar al-Ihsan sebagaimana yang terkandung di dalam hadith:
الإحسان
أن تعبد الله كأنك تراة فإن لم تكن تراه فإنه يراك
Maksudnya: “Ihsan itu ialah anda berubudiyyah
kepada Allah seolah-olah anda melihatnya, maka sekiranya anda tidak melihat
Allah maka sesungguhnya Dia melihat kamu”.
Untuk mencapainya perlu kepada kaedah dan cara yang
khusus dan sistematik sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.
Oleh kerana “perjalanan menuju Allah itu sebanyak bilangan nafas makhluk”
sebagaimana yang dinukilkan oleh Ibn Khaldun di dalam karyanya Shifa’
al-Sa’il fi Tahdzib al-Masa’il, maka para ulama’ sufi telah berijtihad
dengan keupayaan keilmuan dan pengalaman yang ada pada mereka kaedah atau cara
untuk tujuan menghampirkan diri kepada Allah dengan beristinbat dari al-Qur’an
dan al-Sunnah serta dengan mencontohi kehidupan para salaf
al-salih. Maka dari sinilah lahirnya tariqah sebagai cara atau kaedah
yang di ijtihadkan oleh mereka demi tercapainya hakikat al-Ihsan tersebut.
Ini bermakna tariqah merupakan suatu wasilah
bagi tazkiyyat al-nafs (penyucian jiwa) dengan tujuan agar
tercapai ma’rifatullah dan taqwa sebagai mencontohi Nabi s.a.w sebagaimana yang
tersebut di dalam sabda baginda yang bermaksud: “Aku adalah yang paling
kenal akan Allah dan yang paling taqwa kepadanya.” Inilah juga tujuan dari
sekelian tariqah sufiyyah dan khususnya tariqah Naqshbandiyyah sebagaimana yang
diungkapkan oleh al-Khani di dalam al-Hada’iq al-Wardiyyah bahawa
asal tariqah Naqshbandiyyah adalah “dawam al-hudur ma’a Llah,” atau
berkekalan merasai kehadiran Ilahi atau sentiasa hadir hati bersama Allah.
Benar kalau dikatakan bahawa dengan bersolat,
berpuasa dan berzakat dapat mensucikan jiwa. Namun begitu, perlu disedari
bahawa setiap ibadah itu ada jiwanya, dan jiwanya itulah al-Ihsan.
Maka, “untuk beribadah kepada Allah seolah-olah melihatnya atau pun merasai
pengawasan Allah dalam segenap kehidupan kita,” tidak akan tercapai melainkan
dengan adanya kekal ingatan kepada Allah. Inilah rahsia mengapa Allah melalui
firmannya yang banyak memerintahkan kita agar membanyakkan dzkrullah dan
bertafakkur padaNya. Semua ini bagi mencontohi Nabi s.a.w yang diriwayatkan
bahawa baginda sentiasa mengingati Allah pada setiap keadaan. Bahkan
Allah secara khusus memrintahkan agar Rasulullah sentiasa berdzikir kepada
Allah seperti yang tersebut di dalam firman Allah:
وَٱذۡكُر
رَّبَّكَ فِي نَفۡسِكَ تَضَرُّعٗا وَخِيفَةٗ وَدُونَ ٱلۡجَهۡرِ مِنَ ٱلۡقَوۡلِ
بِٱلۡغُدُوِّ وَٱلۡأٓصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡغَٰفِلِينَ ٢٠٥ (الأعراف: 205)
Maksudnya: "Dan sebutlah (nama)
Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan hati dan rasa takut dan dengan tidak
mengeraskan suara diwaktu pagi dan petang (sepanjang masa), dan janganlah
engkau termasuk (ke dalam golongan) orang-orang yang lalai".
Jadi, ini bermakna jiwa ibadah itu berpokok pangkal
kepada dzikrullah. Atas dasar itu jugalah maka tariqah sufiyyah meletakkan
keutamaan kepada pengamalan dzikrullah (secara jali/terang
atau khafi/tersembunyi di dalam hati) dengan konsisten sebagai
manhaj atau kaedah terbaik penyucian jiwa, di samping amalan-amalan lain
seperti muraqabah, rabitah dan suhbah.
BERKENAAN SILSILAH TARIQAH NAQSHBANDIYYAH
Tariqah bukanlah sesuatu yang baru dan bertujuan
mengada-ngadakan sesuatu bid’ah, akan tetapi ia merupakan silsilah tarbiyyah
ruhiyyah yang berpijak di atas anjuran wahyu serta berpandukan kepada Sunnah
Rasulullah s.a.w dan yang dicontohkan oleh para sahabat r.a. Ianya sudah
berlangsung dari generasi demi generasi bermula dari Rasulullah s.a.w.
(Mengenai tariqah, sila rujuk buku karangan Syaikh Dr. Hj Jahid Sidek
al-Khalidi, Shaikh Dalam Ilmu Tariqah, terbitan
Universiti Malaya, K.L).
Memandangkan tariqah mempunyai silsilah tarbiyyah,
maka kita akan melihat kesinambungan hubungan guru dan murid di dalam tariqah
yang bertujuan agar terhasilnya pengaliran al-barakah atau
keberkatan dari rohaniah Rasulullah s.a.w. Begitu juga dengan silsilah tariqah
Naqshbandiyyah. Susur galur amalan tariqah ini kembali kepada Rasulullah s.a.w
melalui wasitah sahabat baginda yang terutama iaitu Abu Bakar al-Siddiq. Di
dalam kitab al-Hadiqah al-Nadiyyah fi Adab al-Tariqah al-Naqshbandiyyah ada
menyatakan sebuah sabda Rasulullah s.a.w ada menyebutkan mengenai Abu Bakr
al-Siddiq ini:
ما صبّ
الله في صدري شيئاً إلا وصببته في صدر أبي بكر
Maksudnya: “Tiada suatu perkara pun yang Allah
limpahkan pada dadaku melainkan aku limpahkan juga pada dada Abu Bakr.”
Kemudian silsilah tarbiyyah ini terus berlangsung
dan berkembang sehingga ia dikenali dengan pelbagai nama. Namun ia tidak
mengubah intipati dan maksud sebenar tariqah ini. Bermula dari Abu Bakr
al-Siddiq sehinggalah kepada Syaikh Abu Yazid al-Bustami tariqah ini dikenali
sebagai al-Siddiqiyyah. Manakala dari Syaikh Abu Yazid sehinggalah kepada
Syaikh Abdul Khaliq al-Ghujdawani ia dinamakan sebagai al-Taifuriyyah, dan dari
Syaikh Abdul al-Ghujdawani sehingga al-Syaikh Baha’ al-Din al-Naqshbandi ia
dinamakan sebagai al-Khwajakaniyyah. Bermula dari al-Syaikh Baha’ al-Din
tariqah ini dinamakan sebagai tariqah Naqshbandiyyah.
Namun begitu, sepanjang sejarah perkembangan
tariqah Naqshbandiyyah ia ada melalui melalui beberapa pembaharuan. Yang
pertama ialah pada masa Syaikh Ubaidullah al-Ahrar lalu ia dinamakan sebagai
Naqshbandiyyah Ahrariyyah. Kedua, ialah pada masa Syaikh Ahmad al-Sirhindi yang
juga dikenali sebagai Mujaddid al-Alf al-Thani dan Imam Rabbani, maka ia
dinamakan sebagai Naqshbandiyyah Mujaddidiyyah. Seterusnya pembaharuan ketiga
ialah pada masa Syaikh Khalid al-Baghdadi al-Uthmani yang belajar pada Syaikh
Abdullah al-Dihlawi, lalu tariqah ini lebih dikenali sebagai Naqshbandiyyah
Khalidiyyah. Salah seorang khalifah Syaikh Abdullah al-Dihlawi iaitu Syaikh Abu
Said yang merupakan rakan seguru kepada Syaikh Khalid telah berpindah ke
Makkah. Cucu beliau yang bernama Syaikh Muhammad Mazhar al-Ahmadi telah
mengembangkan amalan tariqah ini di Madinah, lalu para pengamal tariqah ini
yang melalui silsilah beliau lebih dikenali sebagai Naqshbandiyyah
Mazhariyyah. Secara umumnya silsilah tariqah Naqshbandiyyah
adalah seperti berikut:
Allahu Ta’ala
1.
Sayyiduna wa Mawlana Muhammad Salla-Llahu
‘alayhi wa sallam
2.
Abu Bakr as-Siddiq
3.
Salman al-Farisi
4.
Qasim bin Muhammad bin Abu Bakr as-Siddiq
5.
Imam Ja’far as Sadiq bin Imam Muhammad al-Baqir
6.
Abu Yazid Tayfur bin 'Isa bin Adam bin Surushan
al-Bistami Sultanu-‘Arifin
7.
Abu-l Hasan ‘Ali al-Kharqani
8.
Abu ‘Ali Ahmad bin Muhammad al-Farmadi at-Tusi
ar-Rudzbari
9.
Abu Ya’qub Yusuf al-Hamadani
10. ‘Abdu-l Khaliq bin ‘Abdu-l
Jamil al-Ghujdawani Imamu-l Khatmi-l Khwajagan
11. ‘Arif Riwgari
12. Khwajah Mahmoud Anjir
al-Faghnawi
13. ‘Azizan ‘Ali ar-Ramitani
14. Muhammad Baba as Sammasi
15. Sayyid Amir al-Kulali
al-Bukhari
16. Imamu-t-Tariqah wa
Ghawthu-l-Khaliqah Khwaja Baha’u-d Din an-Naqshbandi Muhammad al-Uwaisi
al-Bukhari
17. ‘Ala’u-d-Din ‘Attar al-
Bukhari
18. Ya’qub Charkhi
19. Hadrat-i Ishan Nasiru-d-Din
‘Ubaydu-Llah bin Khwajah Mahmoud bin Shaykh Shihabu-d-Din Khwaja Ahrar
20. Muhammad az-Zahid al-Bukhari
21. Darwish Muhammad
22. Khwajaki Amkinaki Mawlana
Ahmad bin Jalalu-d- Din al-Samarqandi
23. Muhammad al-Baqi bi-Llah
Berang Simaqi bin Qadi ‘Abdu-s Salam Khalji al-Samarqandi
24. Imam Rabbani Ahmad al-Faruqi
Sirhindi Mujaddid-i Alf-i Thani
25. Khwaja Muhammad Ma’sum bin
Ahmad al-Faruqi
26. Khwaja Sayfu-d Din ‘Arif bin
Muhammad Ma’soum
27. Sayyid Nur Muhammad Mazhari
Bada’uni
28. Mirza Shamsu’d- Din
Habibu-Llah Mazhari Jan-i Jan’an
29. Shah Ghulam ‘Ali ‘Abdu-Llah
al-Dihlawi
30. Shaykh Diya’u-d Din Khalid as-
Shahrazuri al-Kurdi al-Baghdadi
31. Shaikh Abdullah al-Arzinjani
al-Makki
32. Shaikh Sulaiman al-Qirimi.
33. Shaikh Sulaiman Zuhdi.
34. Shaikh Abdu’l-Wahab
Babu’s-Salam
35. Shaikh Umar Bin Muhammad Batu
Pahat
36. Shaikh Imam Hj Ishaq Bin
Muhammad ‘Arif al-Rawi
37. Shaikh Dr Hj Jahid Bin Hj
Sidek al-Khalidi
PERKEMBANGAN TARIQAH NAQSHBANDIYYAH DI ALAM MELAYU
Sebelum daripada kita membincangkan tentang
perkembangan tariqah Naqshbandiyyah di Malaysia, kita perlu terlebih dahulu
melihat perkembangan tariqah ini di negara jiran kita, Indonesia. Ini kerana,
kebanyakan aliran tariqah Naqshbandiyyah di Malaysia mempunyai pertalian yang
rapat dengan aliran-aliran yang ada di negara jiran kita tersebut.
Detik awal penerimaan tariqah ini oleh masyarakat
Nusantara tidak dapat dikenal pasti secara tepat. Jika dilihat daripada
kenyataan A.H Johns yang dikutip dari The Encyclopedia of Islam jilid
ke 9 beliau menyatakan bahawa Syaikh Shams al-Din al-Sumatrani telah
membaiÑahkan Sultan Iskandar Mahkota Alam dari Kesultanan Acheh ke dalam
tariqah Naqshbandiyyah. Jika fakta ini benar, ini bermakna tariqah
Naqshbandiyyah dipercayai sudah bertapak di alam Melayu sejak dari abad ke 16
Masihi lagi.
Jika di lihat kepada sejarah penyebaran tariqah
Naqshbandiyyah di Nusantara, sepanjang yang dapat penulis kenal pasti terdapat
empat aliran tariqah Naqshbandiyyah yang pernah berkembang di sini iaitu aliran
Ahrariyyah, Mujaddidiyyah, Khalidiyyah dan Mazhariyyah.
Bagi aliran Ahrariyyah, di dapati bahawa seorang
alim sufi dan mujahid terkenal dari Makasar, Sulawesi Selatan bernama Syaikh
Yusuf Makasar telah dikenal pasti sebagai pengamalnya. Di samping itu beliau
juga turut beramal dengan tariqah Khalwatiyyah. Beliau ada mengarang sebuah
risalah berkenaan tariqah Naqshbandiyyah yang berjudul al-Risalah
al-Naqshbandiyyah. Beliau telah mengambil tariqah ini dari gurunya yang
bernama Syaikh Muhammad Abdu'l-Baqi al-Mizjaji dari Zabid, Yaman.
Silsilah tariqah Naqshbandiyyah yang diterima oleh
Syaikh Yusuf Makasar adalah seperti berikut: Baha' al-Din al-Naqshbandi
> Muhammad 'Ala' al-Din al-'Attari > Ya'qub al-Jarkhi >
Muhammad 'Ubaidu'llah al-Ahrar > Muhammad Zahid > Darwisy
Muhammad > Maulana Khwajaki al-Amkinaki > Al-Syaikh Baqi
bi'llah al-Lahori > Taj Muhammad bin Zakariyya al-Naqshbandi >
Muhammad bin abd al-Baqi al-Mizjaji al-Yamani > Yusuf al-Maqassari.
Syaikh Taj Muhammad bin Zakariyya al-Naqshbandi adalah merupakan rakan seguru
kepada Syaikh Ahmad al-Sirhindi, seorang mujaddid tariqah Naqshbandiyyah kurun
ke 17 Masihi yang bertemu pada Syaikh Baqi bi'llah al-Lahori.
Seorang lagi ulama' Melayu yang dikenal pasti
beramal dengan tariqah Naqshbandiyyah adalah Syaikh Syihabu'd-Din al-Jawi.
Manakala seorang lagi ulama Nusantara berketurunan Banjar bernama Syaikh
Muhammad Nafis al-Banjari, iaitu pengarang kitab Durru'n-Nafis juga
turut beramal dengan tariqah Naqshbandiyyah.
Namun begitu, tariqah Naqshbandiyyah di dapati
berkembang dengan pesat di alam Melayu berkat jasa Syaikh Ismail
al-Minangkabawi. Beliau juga merupakan penterjemah kitab al-Rahmah
al-×abitah fi Dzikr Ism al-Dhat wa al-Rabitah yang dikarang oleh
al-Allamah Syaikh Husayn bin Ahmad al-Dawsari al-Khalidi. Kepulangan beliau dari
Makkah pada tahun 1850-an memberi kesan yang cukup mendalam dalam kehidupan
beragama di Kesultanan Johor-Riau. Beliau mempunyai hubungan yang rapat dengan
istana Yam Tuan Muda di Riau. Beliau memulakan dakwahnya di Singapura dan
kemudian pergi ke Riau. Yam Tuan Muda, Raja Ali dan kaum kerabatnya menjadi
murid Syaikh Ismail dan mereka menghadiri majlis khatam dan tawajjuh setiap dua
kali seminggu. Berkat usaha beliau, tariqah ini berkembang pesat di kerajaan
Kesultanan Johor, sehingga ia menjadi tariqah yang begitu masyhur diamalkan di
kalangan bangsawan Melayu dan Bugis khususnya kaum keluarga Yam Tuan Muda Riau.
(Lihat: Raja Ali Haji, Tuhfat al-Nafis).
Bahkan menurut Raja Ali Haji di dalam bukunya Tuhfat
al-Nafis, kesemua putera bangsawan di Pulau Penyengat beramal dengan
tariqah Naqshbandiyyah. Adik Raja Ali iaitu Raja Abdullah juga kemudiannya
dilantik sebagai khalifah kepada Syaikh Ismail al-Minangkabawi. Beliau yang
kemudiannya menjadi Yam Tuan Muda ke 9 juga dikenali sebagai Marhum Mursyid.
Gelaran itu diberikan kerana beliau juga merupakan seorang syaikh mursyid di
dalam tariqah Naqshbandiyyah. Yam Tuan Muda ke 10 iaitu Raja Muhammad Yusuf
pula mengamalkan tariqah Naqshbandiyyah aliran Khalidiyyah dan juga
Mazhariyyah. Aliran Mazhariyyah ini beliau pelajari di Makkah dari Syaikh
al-Sayyid Muhammad Salih al-Zawawi.
TARIQAH NAQSHBANDIYYAH DI MALAYSIA.
Dapat dikatakan bahawa tariqah Naqshbandiyyah
adalah di antara yang terawal bertapak di Malaysia. Aliran al-Khalidiyyah
adalah aliran yang paling ramai diikuti oleh umat Islam di Malaysia. Jika
ditelusuri asal-usul kedatangan tariqah ini di Malaysia, kebanyakan
silsilah tariqah Naqshbandiyyah di Malaysia berasal dari Makkah,
terutamanya dari Jabal Abi Qubais.
Khanqah tariqah Naqshbandiyyah yang terletak di
Jabal Abi Qubais telah dipimpin oleh salah seorang khalifah Maulana Dhiya’
al-Din Khalid al-Baghdadi al-Uthmani iaitu Syaikh Abdullah al-Arzinjani.
Kemudian ia dipimpin pula oleh Syaikh Sulaiman al-Qirimi yang berasal dari
Semenanjung Crimea (sekarang terletak di Ukraine). Kepemimpinan tariqah
ini di Jabal Abi Qubays kemudiannya beralih kepada Syaikh Sulaiman Zuhdi.
Aliran tariqah Naqshbandiyyah Khalidiyyah yang
berpusat di Jabal Abi Qubais dikenal pasti sebagi aliran yang paling popular di
Nusantara umumnya dan di Malaysia khususnya. Syaikh Ismail al-Minangkabawi
merupakan tokoh pertama yang mengembangkan tariqah ini di Nusantara. Beliau
merupakan khalifah kepada Syaikh Abdullah al-Arzinjani. Beliau dikatakan ada
membuka rumah suluk di Pondok Upeh di Balik Pulau, Pulau Pinang.
Seorang lagi tokoh yang sama sekali tidak dapat
dilupakan di dalam sejarah penyebaran tariqah Naqshbandiyyah di Malaysia adalah
Syaikh Abdul Wahab Rokan atau juga di kenali sebagai Syaikh Babus Salam
bersempena dengan nama pusat tariqahnya di perkampungan Babus Salam, daerah
Langkat, Sumatera. Rata-rata aliran tariqah Naqshbandiyyah Khalidiyyah di
Malaysia menelusuri susur galurnya kepada Syaikh Abdul Wahab.
Syaikh Abdul Wahab yang dilahirkan di Pariaman,
Sumatera mendapat asuhan dan tarbiyyah di dalam tariqah Naqshbandiyyah di Jabal
Abi Qubais selama enam tahun dari guru beliau iaitu Syaikh Sulaiman Zuhdi iaitu
khalifah kepada Syaikh Sulaiman al-Qirimi. Sekembalinya beliau ke Sumatera,
beliau telah membuka rumah suluk di Kg. Babus Salam dalam daerah Langkat,
Sumatera.
Syaikh Abdul Wahab sendiri pernah datang ke Batu
Pahat, Johor dan menetap di sana selama dua tahun. Sepanjang berada
di sana, beliau telah mengambil peluang untuk mengajarkan tariqah ini,
mentarbiyyah dan mendidik kerohanian umat. Di antara khalifahnya yang telah
menerima tarbiyyah dari beliau adalah Syaikh Umar bin Muhammad
yang berasal dari Parit Ju atau Parit Abdul Rahman, Mukim Empat Batu Pahat,
Johor.
Kemudian
Syaikh Umar telah berpindah ke Kg. Durian
Sebatang, Raub, Pahang dan membuka rumah suluk di sana. Di antara khalifah
beliau adalah Imam Luqman bin Umar yang merupakan anak beliau sendiri yang
kemudiannya memimpin pengamalan tariqah ini di Kampung Lepar, Gali di dalam
daerah Raub, Pahang. Sepeninggalan Imam Luqman pada tahun 1980, kepemimpinan
tariqah berpindah kepada anak beliau iaitu Tuan Haji Abdullah bin Luqman dengan
dibantu oleh Tuan Hj. Abdullah Sani bin Abu Uthman.
Seorang lagi khalifah Syaikh Umar ialah Tuan Imam
Hj. Ishaq bin Muhammad Arif (1908-1992) yang memimpin pengamalan tariqah
Naqshbandiyyah Khalidiyyah di Dong dalam daerah Raub, Pahang. Tariqah
Naqshabdiyyah yang dipimpin oleh Imam Ishaq dikenal pasti sebagai di antara
aliran tariqah yang aktif menyebarkan dakwahnya. Ia berkembang di merata tempat
di seluruh Semenanjung Malaysia terutamanya di Pahang, Johor,
Selangor dan Terengganu. (Mengenai riwayat hidup Imam Ishaq dan pengajaran
tasawwufnya, sila rujuk disertasi Ph.D yang ditulis di UKM oleh Dr. Abdul Manam
bin Mohamad bertajuk: Tarekat Naqshbandiyyah Khalidiyyah Pimpinan
Tuan Hj. Ishaq Bin Muhammad Arif: Analisis Kritis Terhadap Doktrin, Amalan Dan
Pengaruh Penyebarannya Di Malaysia).
Tuan Imam Ishaq telah meninggalkan beberapa orang
khalifah yang berkelayakan di dalam memimpin pengamalan tariqah ini seperti
Engku Mustafa, Tn Hj. Wan Hasan, Ust. Mokhtar Ya’qub dan Dr. Hj. Jahid
Sidek. Engku Mustafa yang menggantikan beliau sebagai murshid di
rumah suluk di Dong, Raub. Sehungga sekarang, pengamalan tariqah masih
diteruskan di sana. Manakala Tuan Hj. Wan Hasan meminpin pengamalan
tariqah ini di Kampung Pulau Rumput di Pekan, Pahang. Sepeninggalan beliau,
kepemimpinan tariqah ini telah berpindah kepada Hj Sanusi yang berasal dari
Kedah. Haji Sanusi juga telah mengembangkan amalan tariqah ini di Kedah.
Salah seorang khalifah Syaikh Imam Ishaq yang
dikenal pasti cukup aktif di dalam menyebarkan tariqah Naqshbandiyyah
di Malaysia adalah Syaikh Dr. Hj. Jahid Sidek. Beliau merupakan bekas
Profesor Madya di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Beliau merupakan
murshid yang memimpin pengamalan tariqah ini di Kg. Melayu Majidee di Johor
Bahru dan di Kuantan, Pahang. Beliau di dapati mempunyai ramai murid khususnya
di Johor, Selangor, Pahang dan Terengganu.
Sebenarnya, terlalu banyak silsilah tariqah
Naqshbandiyyah Khalidiyyah yang menerusi susur-galur Syaikh Abdul Wahab di
Semenanjung Malaysia. Cuma, kerana ruang yang terhad, penulis tidak dapat
menyatakan keseluruhan aliran tariqah tersebut. Di antaranya ialah yang telah
dipimpin oleh Syaikh Yahya bin Abdullah Sani lebih dikenali sebagai Syaikh
Yahya Laksamana.
Beliau dilahirkan di Kampung Muara Rumbai, Rambah
di Sumatera. Beliau telah mengambil bai’ah amalan tariqah ini dari Syaikh
Muhammad Nor Sumatera iaitu salah seorang khalifah Syaikh Abdul Wahab Babus
salam. Beliau telah berpindah ke Malaysia pada 1935 dan membuka
penempatan di Taman Naqshbandi di Semenyih, Kajang pada 1970 dan memimpin
pengamalan tariqah Naqshbandiyyah di sana. Sepeninggalan beliau, tariqah
ini telah dipimpin oleh anak beliau iaitu Hj. Muqri yang kemudiannya dipimpin
oleh adik beliau iaitu Hj. Haris yang masih memimpin pengamalan tariqah ini
sehingga sekarang.
Terdapat juga aliran tariqah Naqshbandiyyah
Khalidiyyah di Malaysia yang tidak melalui Syaikh Abdul Wahab Babus Salam. Di
antara yang termasyhur adalah aliran yang dibawa oleh Hj. Ahmad b. Muhammad
al-Baqir di Negeri Sembilan dan yang di bawa oleh Yahya al-Daghestani di Pondok
Upeh, Balik Pulau di Pulau Pinang.
Hj. Ahmad bin Muhammad al-Baqir menerima asuhan
tariqah Naqshbandiyyah di Jabal Abi Qubais dari Syaikh Ali al-Rida. Syaikh Ali
merupakan murid kepada Syaikh Uthman al-Baruzi yang merupakan murid kepada
Syaikh Sulaiman al-Zuhdi. Ini bermakna aliran yang dipimpin oleh al-Syaikh
Ahmad b. Muhammad al-Baqir bertemu dengan aliran Syaikh Abdul Wahab Babus Salam
pada Syaikh Sulaiman Zuhdi. Selepas daripada Hj. Ahmad bin Muhammad
al-Baqir, aliran ini dipimpin pula oleh murid beliau iaitu Syaikh Hj. Ma’ruf
bin Ya’qub. Beliau telah memimpin pengamalan tariqah ini di Kg. Sungai Bunga di
Lengging, Negeri Sembilan.
Manakala aliran di Pondok Upeh, Balik Pulau di
Pulau Pinang di bawa oleh Yahya al-Daghestani yang telah datang ke
Pulau Pinang dan membuat lawatan ke Pondok Upeh. Pada ketika itu,
murshid yang memimpin suluk di Pondok Upeh adalah Syaikh hj. Mohammad Taib.
Sebenarnya beliau telah pun mengambil bai’ah dari seorang mursyid yang
mempunyai silsilah yang bersambung kepada Syaikh Ismail al-Minankabawi iaitu
orang yang dikatakan mempuka Pondok Upeh. Namun apabila Syaikh Mohammad Taib
mengambil bai’ah dari Syaikh Yahya al-Daghestani maka berpindahlah silsilah
beliau kepada Syaikh Yahya tersebut. Sepeninggalan Syaikh Mohammad Taib,
kepemimpinan tariqah ini di Pondok Upeh berpindah kepada murid beliau yang
bernama Syaikh Hj. Jaafar Abdullah.
Sebuah lagi aliran tariqah Naqshbandiyyah yang
wujud di Malaysia adalah aliran yang dinisbahkan kepada Prof. Kadirun
Yahya. Beliau adalah seorang tokoh tariqah Naqshbandiyyah yang berasal dari
Sumatera serta mempunyai ramai pengikut di Malaysia. Beliau
belajar dengan beberapa orang guru tariqah Naqshbandiyyah dan di antara mereka
adalah Syeikh Muhammad Hasyim Buayan iaitu dari tahun 1947 sehingga tahun 1954.
Syaikh Muhammad Hasyim telah mengambilnya dari Syeikh Ali al-Rida di Jabal Abi
Qubais dengan dibantu oleh Syaikh Husayn. Kedua-duanya adalah merupakan
khalifah kepada Syaikh Sulaiman Zuhdi. Ini bermakna aliran Syaikh Kadirun Yahya
bertemu dengan aliran Syaikh Abdul Wahab Rokan pada Syaikh Sulaiman dan bertemu
dengan aliran Syaikh Hj. Ma’ruf Lengging pada Syaikh Ali al-Rida.
Pusat utama kegiatan aliran tariqah Naqshbandiyyah
Kadirun Yahya ini ialah di Rawang iaitu di Madrasah Darul Amin di samping
beberapa tempat lain serata negara seperti di Kota Bharu, Kota Kinabalu,
Kuching, Alor Star, Kemaman, Jerantut dan di Johor Bahru. Di antara para
khalifah beliau yang bertanggungjawab membawa masuk aliran ini dari pusatnya
di Medan adalah Hj. Mohd Syariff Ali, Hj. Kamaruddin bin Ibrahim dan
Prof. Dato’ Mohd Nor Marahakim.
Manakala di Kg. Oren, Mata Air di Perlis terdapat
aliran tariqah Naqshbandiyyah Khalidiyyah yang dipimpin oleh Hj. Muhammad Yusuf
bin Khalifah Abas Panai. Beliau telah berbai’ah kepada anak Syaikh Abdul Wahab
iaitu Syaikh Daud bin Abdul Wahab. Syaikh Daud merupakan merupakan pemimpin
Babus Salam selepas daripada Syaikh Hj. Abdul Jabbar. Salah seorang dari
khalifah beliau ialah Hj. Muhammad Yatim b. Ismail yang berasal dari Naumbai,
Air Tiris di Langkat, Sumatera. Sebelum beliau berbai’ah pada Syaikh Muhammad
Yusuf, beliau ada berbai’ah kepada bapa saudara beliau yang bernama Syaikh
Muhammad Yasin tetapi kemudiannya menjalani suluk di bawah pimpinan Syaikh
Muhammad Yusuf. Selain itu beliau juga pernah menjalani suluk di bawah pimpinan
Syaikh Salahudin di Babus Salam, Langkat. Pusat kegiatan aliran yang dipimpin
oleh Hj. Muhammad Yatim adalah di Lubuk Ipoh di Jitra, Kedah.
Selain daripada aliran-aliran yang tersebut di
atas, ada sebuah aliran baru tariqah Naqshbandiyyah yang dipimpin oleh Syaikh
Muhammad Nazim al-Haqqani yang berasal dari Cyprus. Aliran ini disebarkan
melalui khalifah beliau iaitu Raja Ashman bin Sultan Azlan Shah, Perak. Aliran
ini mempunyai beberapa pusat kegiatan dan di antara yang terutama bertempat di
Bukit Damansara, Kuala Lumpur. Aliran ini menelusuri baik silsilahnya
daripada Syaikh Abdullah al-Daghistani yang bersambungan silsilahnya
sehinggalah kepada seorang khalifah Syaikh Khalid al-Baghdadi iaitu Syaikh
Ismail al-Shirwani. (Abdul Manam, 2004)
Tariqah Naqshbandiyyah aliran Mazhariyyah juga
turut mempunyai pengamalnya di Semenanjung Malaysia. Namun kini tidak
kedengaran lagi tentang pengamalan tariqah Naqshbandiyyah dari aliran ini.
Aliran Muzhariyyah, sebagaimana juga aliran Khalidiyyah berasal dari Makkah. Ia
dinisbahkah kepada Syaikh Muhammad Mazhar al-Ahmadi. Ia menelusuri silsilahnya
kepada Syaikh Abdullah al-Dihlawi yang lebih dikenali sebagai Syah Ghulam Ali
yang juga guru kepada Mawlana Khalid al-Baghdadi pendiri aliran al-Khalidiyyah.
Aliran ini bertemu pada Syah Ghulam Ali melalui
salah seorang khalifahnya yang banyak memainkan peranan di dalam menyebarkan
tariqah Naqshbandiyyah Mujaddidiyyah, khususnya di al-Haramayn iaitu al- Syaikh
Abu Sa’id. Anak beliau yang kemudiannya menggantikan beliau iaitu al-Syaikh
Ahmad Sa’id kemudian telah berhijrah ke Makkah akibat sauasana intelektual dan
spiritual India yang tidak lagi kondusif semasa penjajahan British
dan penyebaran tariqah ini diteruskan di sana (Al-Nadwi, 1993: 298).
Anak beliau bernama al-Syaikh Muhammad Mazhar
al-Ahmadi (pendiri aliran Mazhariyyah) yang memimpin kemudiannya membina
khanqah di Madinah. Di antara muridnya yang terkenal adalah Mufti mazhab Syafii
di Makkah iaitu Syaikh al-Sayyid Muhammad Salih al-Zawawi (Wan Saghir, 2000:
70) yang merupakan moyang kepada al-Syaikh al-Sayyid Yusuf al-Zawawi, Mufti
negeri Terengganu (Saghir, 2000: 69). Beliau mempunyai beberapa murid yang
ternama antaranya al-Syaikh Muhammad Murad al-Qazani al-Makki yang berasal dari Kazan (sekarang di
Tatarstan, Russia). Beliaulah yang bertanggungjawab menterjemahkan al-Maktubat,
karangan al-Sirhindi ke bahasa Arab dari bahasa asalnya Parsi dengan
judul al-Durar al-Maknunat al-Nafisah. Ia menterjemahkannya di atas
arahan dari mursyidnya Syaikh al-Sayyid Muhammad Salih al-Zawawi. Al-Qazani
juga bertanggungjawab menterjemahkan ke bahasa Arab kitab al-Mabda’ wa
al-Ma’ad [1] yang
juga berbahasa Parsi karangan al-Sirhindi yang disalin oleh khalifah beliau
Maulana MuÍammad Siddiq al-Kishmi al-Badakhshani. Mengenai
perlantikan al-Qazani sebagai khalifah kepada al-Syaikh al-Sayyid Muhammad
Salih al-Zawawi, dinyatakan bahawa perlantikannya adalah bersama-sama dengan
ikhwannya yang berasal dari wilayah Jawi (Kepulauan Melayu-Indonesia). Adalah
diduga bahawa ikhwan Jawi itu adalah merupakan al-Syaikh Abd al-Azim al-Manduri
yang berasal dari Madura dan boleh jadi orang lain yang tidak dikenali.[2]
Al-Sayyid MuÍammad Salih juga merupakan guru kepada
beberapa orang ulama' dan pembesar Melayu seperti Raja MuÍammad Yusuf, Yam Tuan
Muda Riau ke 10 iaitu anak saudara kepada Marhum Mursyid Raja Abdullah, dan
juga guru kepada al-Syaikh Abd al-Azim al-Manduri berasal dari Madura. Yang
terakhir ini mempunyai anak murid yang ramai dan yang paling terkenal di antara
mereka adalah Kiyai Haji Zainal Abidin Kwanyar, Bangkalan. Selepas beliau,
al-Syaikh al-Sayyid Muhsin al-Hinduwan menggantikan beliau. Pada tahun 1975, di
bawah pimpinan al-Syaikh al-Hinduwan telah diadakan majlis haul Imam Rabbani di
Masjid al-Falah, Sungai Jawi, Pontianak. (Wan Saghir, 2004: 1: 178)
Selepas daripada al-Sayyid Muhammad Salih, anak
beliau iaitu al-Syaikh Abdullah al-Zawawi menggantikan beliau. Beliau merupakan
merupakan mursyid kepada al-Sayyid Abd al-Rahman al-Idrus (Tok Ku Paloh) yang
kemudiannya mengajarkannya kepada murid beliau al-Syaikh Abd RaÍman Limbong,
Terengganu. Al-Sayyid Abdullah juga guru kepada Haji Awang Rusila.
Aliran lain tariqah Naqshbandiyyah yang ada di
Semenanjung Malaysia ialah aliran yang dibawa oleh Syaikh al-Islam Kedah iaitu
Syaikh Wan Sulaiman b. Wan Siddiq yang menerima tariqah Naqshbandiyyah
AÍmadiyyah Mujaddiyyah dari al-Syaikh MuÍammad Andakhawi al-Bukhari yang wafat
di Taif tahun 1321H/1903M. Sekarang ini aliran ini dipimpin oleh al-Syaikh
Mustafa Husein yang mengambilnya dari al-Syaikh Abd al-Manan Tahir yang
mengambilnya dari al-Syaikh Ahmad Muhammad yang mengambilnya dari al-Syaikh
Ahmad Ishaq yang mengambilnya dari al-Syaikh Wan Sulaiman Wan Siddiq, Sayikh
al-Islam Kedah yang mengambilnya dari al-Syaikh Faqir Muhammad Andakhawi
al-Bukhari yang mengambilnya dari al-Syaikh Ahmad Said yang mengambilnya dari
al-Syaikh Ahmad Umar yang mengambilnya dari al-Syaikh Said Umari yang
mengambilnya dari al-Syaikh Abdullah al-Dihlawi atau Syah Ghulam Ali yang juga
merupakan guru kepada Mawlana Khalid al-Baghdadi, leluhur aliran
al-Khalidiyyah.[3]
PERANAN TARIQAH NAQSHBANDIYYAH DALAM MASYARAKAT
Sesiapa pun yang mengkaji perkembangan dakwah Islam
tidak dapat menafikan peranan yang dimainkan oleh tariqah dan ulama’ sufiyyah
di dalam menyebarkan dakwah Islam serta usaha mereka di dalam meningkatkan
kerohanian umat serta menjernihkan pegangan tauhid. Sejak dahulu lagi, para
pengamal tariqah Naqshbandiyyah adalah kelompok yang aktif di dalam bidang
keilmuan, sosial dan jihad. Sebut sahaja beberapa orang tokoh ulama seperti
Syaikh Ahmad Sirhindi, Syah Waliyyullah al-Dihlawi dan anak-anaknya, Mulla
Abdur-Rahman Jami pengarang Nafahat al-Uns, Syaikh Ala’ al-Din
al-Tusi pengarang Tahafut al-Falasifah, Mulla Ibrahim al-Kurani
iaitu guru kepada Syaikh Yusuf Makassar dan Abdul Rauf al-Fansuri al-Sinkili.
Begitu juga dengan al-Ustadz Sa’id Hawwa bersama-sama dengan guru-guru tasawwuf
dan tariqahnya seperti Syaikh Muhammad al-Hamid (Naqshbandiyyah Khalidiyyah)
dan Muhammad al-Hashim (Shadziliyyah Darqawiyyah), mereka bukan sahaja aktif
untuk melakukan pembaharuan tauhid dan keimanan, bahkan turut juga aktif
melakukan pembaharuan sosial umat Islam. Suasana ini turut berlaku di Nusantara
khususnya di Malaysia.
Namun, sejak akhir-akhir ini, seolah-olah ada usaha
dari sesetengah pihak yang cuba menyembunyikan fakta peranan para
ulama’ sufiyyah dan ikhwan tariqah dalam hal tersebut. Perkara yang serng
ditonjolkan adalah tasawwuf dan tariqah adalah punca kepada kemunduran umat
Islam. Ternyata pandangan-pandangan seperti ini tidak didasarkan kepada
kejahilan serta dibayangi oleh kebencian seumpama kejahilan dan kebencian Abu
Jahal akan Nabi s.a.w.
Jika kita lihat kembali sejarah perjuangan umat
Islam di seluruh dunia umumnya dan Malaysia khususnya dalam menentang
penjajahan, kita akan mendapati peranan aktif yang dimainkan oleh para pengamal
tariqah Naqshbandiyyah. Sebagai contoh ialah Tokku Paloh yang merupakan guru
dan penasihat Sultan Zainal Abidin III, Sultan Terengganu. Berkat kebijaksanaan
beliau, Terengganu dapat dipertahankan dari jatuh ke tangan penjajah Inggeris
yang diwakili oleh Hugh Clifford, Resisden Pahang pada ketika
itu. Begitu juga kita dapat melihat peranan aktif murid beliau
Syaikh Abdul Rahman Limbong yang mengetuai Pemberontakan Tani 1928 di
Terengganu dalam usaha memelihara hak umat Islam Terengganu dari jatuh ke
tangan penjajah Inggeris.
Seorang lagi
tokoh yang tidak kurang hebatnya di dalam arena perjuangan umat
Islam Malaysia ialah Dr. Burhanuddin al-Helmi. Walaupun fakta yang
mengatakan bahawa beliau beramal dengan tariqah Naqshbandiyyah tidak berapa
ditonjolkan, namun hakikat ini tidak dapat dinafikan. Ini berdasarkan kepada
pengakuan beliau sendiri di dalam karya beliau, Simposium Tasawwuf dan
Tariqah. Di dalam karya tersebut, beliau mengakui bahawa pada peringkat
awal menentang pengamalan tariqah kerana terpengaruh dengan aliran Kaum Muda
walaupun bapanya sendiri adalah seorang kuat beramal dengan tariqah
Naqshbandiyyah. Bahkan beliau beranggapan bahawa "tasawwuf dan
tariqatnya itu suatu ajaran yang mematikan semangat dan campur-aduk dengan
bida'h." Namun kemudiannya beliau mengakui kebenaran tariqah setelah
beliau mengkaji secara mendalam tentang hubungan tasawwuf dengan peningkatan
kerohanian umat Islam. Ini berlaku semasa beliau di India. Fakta ini turut
dinyatakan oleh para penulis biografi beliau seperti Dato’ Kamaruddin Jaafar
dan Dr. Ramlah Adam.
Sikap Dr. Burhanudin ini dapat dilihat dari
kenyataan beliau bahawa "tasawwuf itu adalah puncak yang tertinggi
sekali dalam alam fikiran dan cita rasa hati Islam. Ini ternyata dalam tawarikh
perkembangan keemasan Islam. Tasawwuf menghembuskan jiwa yang dinamik, sanggup
berhabis-habisan berkorban memelihara dan mempertahankan aqidah dan
prinsip-prinsip Islam beriman yang sempurna; sempurna dalam urusan hidup. Kenal
kepada rahsia dan hikmah hidup. Menyeru dan memimpin kepada peri kemanusiaan
yang tinggi dan kepada ketuhanan dengan jujur dan amanah. Bersungguh-sungguh
bertolong-menolong atas perkara taat dan taqwa. Pesan memesan, ingat-beringat
atas perkara haq dan sabar, berlumba-lumba berbuat kebajikan. Tasawwuf itu
sebagai ilmu batin sebagai jiwa dan nyawa manakala ilmu zahir itu
sebagai jasadnya." (Dr. Burhanudin al-Hilmi, Simposium
Tasawwuf dan Tariqah, terbitan Pustaka H. Abdullah b. Noordin al-Rawi,
Pulau Pinang).
Ada juga di antara para pengamal tariqah
Naqshbandiyyah terlibat di dalam badan-badan keagamaan di antaranya ialah
Syaikh Muhammad Salih bin Abdullah al-Minangkabawi (w. 1953) yang merupakan
Syaikhu'l-Islam Perak Daru'l-Ridwan. Beliau juga merupakan pengarang
kitab Kasyfu'l-Asrar. Begitu juga dengan bekas Mufti kerajaan
Perak, Syaikh Muhammad Zain Simabur (w. 1957). Begitu juga dengan bekas Mufti
Terengganu al-Sayyid Yusuf Ali al-Zawawi merupakan pengamal tariqah
Naqshbandiyyah Mazhariyyah sebagaimana datuknya al-Sayyid Muhammad Salih
al-Zawawi. Begitu juga dengan Syaikh Wan Sulaiman Wan Sidek yang
memgang jawatan Syaikh al-Islam Kedah banyak berperanan di dalam hal ehwal
Islam di Kedah.
Dalam bidang keilmuan, kita dapat lihat kecintaan
para alim sufi terhadap ilmu. Sebagai contoh al-Marhum Imam Ishaq yang memimpin
suluk di Jeram Bangkin, Dong di Raub, Pahang dan juga Syaikh Yahya Laksamana.
Syaikh Imam Ishaq bukan hanya menjadikan surau suluk Ihya’ al-Qulub yang beliau
bangunkan, sebagai tempat untuk berzikir semata-mata, akan tetapi ia juga turut
menjadi tempat untuk mendalami ilmu-ilmu keislaman seperti usuluddin, fiqh,
hadith, al-Qur’an dan tasawwuf. Bahkan beliau sendiri mempunyai wawasan untuk
mendirikan sebuah madrasah rakyat sebagai tempat untuk mendalami Islam. Begitu
juga dengan Syaikh Yahya Laksamana yang bukan sahaja aktif di dalam pengajaran
tariqah tetapi turut juga mengadakan kelas-kelas pengajian Islam di Taman
Naqshbandi, Kajang.
Kita dapat ambil Syaikh Dr. Hj. Jahid Sidek sebagai
contoh terbaik ilmuwan sufi. Beliau bukan sahaja aktif menyebarkan amalan
tariqah Naqshbandiyyah secara khusus dan tasawwuf secara umum, akan tetapi
turut juga aktif di dalam seminar-seminar keilmuan di dalam dan luar negara.
Beliau juga seorang yang aktif mengadakan kuliah-kuliah tasawwuf. Ini dapat
kita lihat melalui jadual kuliah tasawwuf yang beliau jalankan di masjid-masjid
serta surau-surau khususnya yang terdapat di sekitar Selangor, Johor, Kuantan
dan Terengganu. (Sila lihat www. dinardagang.com).
Beliau juga sering menjadi pakar rujuk khususnya di
dalam ilmu tasawwuf, pengamalan tariqah dan rawatan Islam. Selain daripada
menghadiri seminar-seminar, beliau juga aktif mengarang di antaranya ialah buku
"Ajaran Tariqah Naqshbandiyyah Syaikh Muhammad Amin al-Kurdi"
yang merupakan terjemahan dari bahagian tasawwuf kitab Tanwir al-Qulub
fi Ma'rifat 'Allam al-Ghuyub oleh Syaikh Muhammad Amin al-Kurdi.
Begitu juga buku Shaikh dalam Ilmu Tariqah yang merupakan disertasi Ph.D beliau
yang telah di cetak oleh Universiti Malaya dan juga buku "Hukum
Berpawang dan Bersahabat dengan Jin Menurut Pandangan Islam."
Tanggungjawab dan kepedulian sosial beliau dapat dilihat dari usaha tanpa
mengenal penat lelah di dalam rawatan Islam di mana beliau telah membuka sebuah
pusat rawatan Islam yang bernama Manarat al-Shifa’ di Kuang, Selangor.
Sebagaimana gurunya, Imam Ishaq, beliau juga mempunyai wawasan
PENUTUP
Walaupun kertas kerja ringkas ini tidak dapat
menceritakan secara detail tentang perkembangan tariqah Naqshbandiyyah, akan
tetapi kitab dapat membuat kesimpulan bahawa aliran tariqah ini adalah aliran
tariqah sufiyyah mu’tabarah yang pesat berkembang di Malaysia. Kehadirannya di
khalayak umat Islam bukan hanya membantu memperkuat rohani umat, tetapi juga
telah memberi impak kepada perjuangan umat sama ada berbentuk sosial,
pendidikan dan keilmuan mahu pun jihad dan perjuangan politik bagi
memartabatkan umat dan agama. Ini sekaligus cuba membetulkan salah
faham sesetengah pihak yang mengatakan bahawa tariqah tasawwuf tidak memberikan
apa-apa sumbangan di dalam memartabatkan Islam dan umat. Ini ternyata pandangan
yang silap yang di dasarkan di atas kejahilan dan kesombongan. Apa yang jelas,
perjuangan para ulama sufi dan tariqah sejalan dengan maksud perjuangan
Rasulullah s.a.w sebagaimana yang tersebut di dalam surah al-Jumuah ayat 2 yang
bermaksud:
“Dialah (Allah) yang mengutuskan kepada
masyarakat (Arab) yang ummi seorang Rasul dari kalangan mereka yang membacakan
kepada mereka ayat-ayatNya dan mesucikan (kerohanian) mereka dan mengajarkan
kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah, bahawa sesungguhnya mereka sebelum
daripada itu berada di dalam kesesatan yang nyata.”
RUJUKAN
Al-Qur'an al-Karim dan Terjemahan.
Abu al-Hasan
Ali al-Nadwi, Penyelamat Kerohanian Islam. Kuala
Lumpur: DBP, 1993.
Dr. Hj.
Jahid Sidek, Shaikh Dalam Ilmu Tariqah. Kuala Lumpur:
Penerbit Universiti Malaya, 1997.
Dr. Abdul
Manam bin Mohamad, Tariqah Naqshbandiyyah: Perkembangan dan
Sumbangan Ikhwannya di Malaysia. Kertas kerja yang
dibentangkan pada Munaqashah Sufi Peringkat Kebangsaan 2004, anjuran Jabatan
Mufti Negeri Sembilan.
Dr.
Burhanuddin al-Helmi, Simposium Tasawwuf dan Tariqah. Pulau
Pinang: Maktab al-Haj Abdullah bin Muhammad Nurud-din al-Rawi, 1976.
Muhamad Abu
Bakar, 'Ulama' dan Umara': Tok Ku Paluh dan Pemerintahan Islam,'
dlm. Ulama' Terengganu: Suatu Sorotan. Kuala Lumpur: Utusan Publications
& Distributors Sdn. Bhd, 1991.
_________________, 'Syed
Yusof Ali Al-Zawawi, Mufti Terengganu, 1952-1975,' dlm. Ulama'
Terengganu: Suatu Sorotan. Kuala Lumpur: Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd, 1991.
Hj. Wan Mohd
Saghir bin Wan Abdullah, Penyebaran Thariqat-Thariqat Shufiyyah
Mu’tabarah di Dunia Melayu, Kuala Lumpur: Khazanah Fathaniyyah,
2000.
Timah
Hamzah, 'Ulama dan Kebangkitan Anti-British: Pembabitan Haji Abdul
Rahman Limbong,' dlm. Ulama' Terengganu: Suatu Sorotan. Kuala
Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd, 1991.
Wan Termizi
Wan Mohamad, 'Tarikat Naqshbandiyyah Khalidiyyah di Taman
Naqshbandi, Semenyih, Kajang, Selangor,' Latihan Ilmiah Sarjana Muda
Pengajian Islam. Bangi: FPI UKM, 1996.
[1] Dicetakkan pada margin (hamish) al-Durar
al-Maknunat al-Nafisah.
[2] Maklumat ini berdasarkan kepada biografi penulis yang disertakan
sekali pada akhir al-Maktubat Imam Rabbani terjemahan
berbahasa Arab berjudul al-Durar al-Maknunat al-Nafisah oleh
al-Qazani.
[3] Maklumat ini penulis
perolehi dari rakan penulis saudara Mohd Khairi b. Mahyudin, seorang tenaga
akademik di KUIM yang merupakan khalifah kepada Syaikh Mustafa Husein. Ketika
makalah ini ditulis beliau sedang menyiapkan tesis MA beliau di UIAM berkenaan
konsep tawhid Syaikh Muhammad Nafis al-Banjari: kajian analitis kitab Durrun
Nafis.