Sunday, July 05, 2009

Persepsi merdeka dan selepas merdeka ?

Persepi lama dan persepsi baru. Sebelum merdeka dan selepas merdeka. Lagu lama yang sinonim pada rakyat terbanyak adalah pakej sekaligus soal ketuanan Melayu akan membawa langsung kepada ketuanan Islam. Persoalannya runtuhnya ketuanan Melayu maka runtuhlah juga ketuanan Islam. Selama 52 tahun, tiada Cina India yang bakal mempertuankan islam, hanya yang terkuat islam adalah orang Melayu. Oleh itu mempertahankan ketuanan Melayu akan disusuli ketuanan Islam. Maknanya Islam bergantungan harap atas ihsan ketuanan Melayu. Macamlah sinonimnya Arab itu islam, tumbang Arab maka lenyaplah islam. Realitinya tidak begitu. Ini adalah analogi mudah. Allah tidak memberi islam kepada bangsa, tetapi kepada semua for all. Kerana semuanya adalah hamba yang diciptaNya.


Di Malaysia penyakitnya adalah penjajah berjaya memberi sejarah dan nilai. Bahawa Agama islam dan adat istiadat dikhaskan urustadbir oleh sultan atau raja. Maka disambungkan selpas 52 tahun merdeka, maka orang Melayulah yang menjaga Islam, kebetulan islam adalah agama anutan teramai oleh orang Melayu. Maka jadilah Melayu terdahulu itu beragama Islam dan jadilah Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu\. Slogan ini terlalu dikeramatkan dan dipasak hampir simpul mati dalam persepsi benak hati fikiran bangsa Melayu.

Maka berjuanglah para pejuang Melayu + Melayu Nasionalis dengan Melayu Agama+Nasionalis sehingga kini. Penyanggahan dengan memberi persepsi baru terhadap salah faham anamimasi Melayu Islam dan islam dilegasikan dalam masyarakat sukar dileraikan apatah dileburkan. Hatta para agamawan sendiri gagal memahami kerana perubahan dunia menuntut perubahan.

No comments: