Wednesday, August 19, 2009

SPRM, UMNO dan Pakatan Pembangkang

Sejak bila SPRM hilang arah dan taring, kini SPRM terpaksa dipujuk-pujuk dan disemangati termasuk TPM bahawa SPRM berada pada landasan yang betul dan patut teruskan tugas-tugas mereka.

Nah sekarang hasil permainan UMNO yang berkuasa, kini terpanggil dengan arahan sah MB Selangor yang meminta kakitangan kerajaan negeri boleh memberi kerjsama kepada SPRM pada waktu bekerja sahaja dan tidak lebih soalsiat atau temuduga kakitangan melebihi jam 6,30 petang.

Arahan MB Selangor adalah benar, pekeliling arahan kerajaan negeri adalah benar. SPRM menjalankan tugas juga benar. Pematuhan oleh kakitangan kerajaan Selangor juga adalah benar.

Maka tidak berbangkit langsung saperti lapor media, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melaksanakan tugas siasatan kes rasuah membabitkan pemimpin politik pada bila-bila masa tanpa rasa takut. Timbalan Perdana Menteri berkata, SPRM seharusnya berbuat demikian jika mempunyai asas bahawa seseorang itu disyaki mengamalkan rasuah.

Justeru sejak bila ada sekatan halangan dalam menyiasat kes rasuah membabitkan pemimpin parti politik. Dan yang menjadi keterlaluan SPRM selama amalan hari ini, siasatan menyoal ke atas saksi tanpa melalui waran yang sebetulnya. Dan siasatan berdasarkan 'rasa syak' oleh pihak SPRM. maka sejauh mana rasa syak tersebut ada keesahan. Hanya SPRM sahaja yang menafsirkan kes tersebut.

"SPRM perlu melaksanakan tugas membanteras rasuah terhadap semua orang tanpa mengira dari parti politik mana. "Mereka sepatutnya tidak takut mengambil tindakan jika mempunyai asas," katanya

Justeru sejak bila peguam (kuasa perundangan) boleh mencampuri kuasa eksekutif. Khusus dalam hal ini, lihat kegelojohan peguam negara yang mengulas semalam bahawa pekeliling Kerajaan Selangor yang hanya membenarkan SPRM menjalankan tugas ke atas pegawainya pada waktu pejabat adalah tidak sah.

Pekeliling yang dikeluarkan pada 28 Julai lalu itu menyebut, semua pegawai dan kakitangan yang berkhidmat di bawah pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor tidak dibenarkan untuk ditemu duga (atau menjadi saksi) kepada SPRM di luar pejabat masing-masing.

Pekeliling itu turut menyatakan semua perjumpaan atau proses temu duga bagi tujuan itu hanya boleh dilakukan dari pukul 8 pagi hingga 6.30 petang.

Sementara itu dalam isu berbangkit yang sama, Parti Keadilan Rakyat (PKR)telah membuat laporan kepada SPRM mendakwa TPM menyalahgunakan harta kerajaan (helikopter tentera) untuk tujuan peribadi. Sebaliknya dengan angkuh , Muhyiddin menegaskan dirinya tidak sedikitpun gentar dengan tindakan pembangkang itu. Ulasnya "Saya fikir ia menunjukkan PKR sudah ketandusan idea. "Sepatutnya mereka melihat diri mereka sendiri, apa yang telah mereka lakukan terhadap negara selama ini," katanya.


Lihat betapa berlengah-lengahnya mereka (SPRM) bertindak terhadap bukti laporan atas salahguna kuasa TPM dengan menggunakan 'harta awam' bagi kepentingan partinya. Sepatutnya TPM yang terpelajar dapat membedakan antara kepentingan awam dan kegunaan parti. Jelas bekas PM terdahulu Tunku Abdul Rahman harus dipuji, dengan bersikap terbuka tidak mengambil kesempatan atas kedudukan dan keistimewaan jawatannya.

No comments: