SIAPA KITA......??????????? 
ROH KITA ASALNYA DEKAT DENGAN ALLAH, APABILA DIJAUHKAN DARI ASALNYA, DIA AKAN TERSEKSA, KESUNYIAN DAN MENDERITA SEPERTI JIWA PERANTAU YANG TERCAMPAK DI BUMI ASING, SERING GELISAH DAN MAHU MENGECAP ASAL USUL YANG TELAH DITINGGALKAN. JIKA RINTIHAN HATI KITA DIABAIKAN, AKHIRNYA IA AKAN MATI LANTARAN SAKIT RINDU KEPADA ASALNYA. BAHAWA KITA DEKAT DENGAN ALLAH, JANGAN SEKSA JIWA DAN HATI, DIA MERINTIH MAHU PULANG DARI PERANTAUAN DI DUNIA YANG MELEKAKAN INI.BAWALAH HATI KITA KEMBALI KE ASALNYA, ASALNYA YANG SENTIASA DEKAT DENGAN ALLAH. SESUNGGUHNYA JIKA ALLAH MENCINTAI SEORANG HAMBA, MAKA DIA TENGGELAMKAN HAMBA ITU DALAM CUBAAN.BARANGSIAPA  YANG TIDAK PERNAH MENGALAMI MUSIBAH MAKA IA JAUH DARIPADA KASIH SAYANGNYA…… DAN SESUNGGUHNYA PARA-PARA NABI YANG JUGA KEKASIHNYA…. SEMUA MENGALAMI CUBAAN SEBEGITU HEBAT APA LAGI KITA YANG MANUSIA BIASA INI..
BILA ALLAH CEPAT MAKBULKAN DOA MU, MAKA ALLAH MENYAYANGI MU, BILA ALLAH LAMBAT MAKBULKAN DOA MU, MAKA ALLAH INGIN MENGUJI MU, BILA ALLAH TIDAK MAKBULKAN DOA MU, MAKA ALLAH MERANCANG SESUATU YANG LEBIH BAIK UNTUK MU…..OLEH ITU, SENTIASALAH BERSANGKA BAIK PADA ALLAH DALAM APA JUA KEADAAN PUN….KERANA KASIH SAYANG ALLAH ITU MENDAHULUI KEMURKAANNYA…OLEH ITU, SAYANGILAH PADA ALLAH KERANA KEMURAHANNYA DAN TAKUTLAH PADA ALLAH KERANA SIKSANYA.
GOD, HE ALWAYS LISTEN TO YOU, HE ALWAYS SEE YOU, HE ALWAYS KNOW YOU, ALWAYS GUARDING AND PROTECTING YOU, ALWAYS MANAGING AND GIVING NIKMATY TO YOU…WHY ARE YOU NOT TO LOVE HIM, WHY ARE YOU NOT AFRAID OF THE GOD WHO DECIDES YOUR FATE AND DESTINY????
 NABI BERSABDA: WAHAI MANUSIA SESUNGGUHNYA ALLAH BERFIRMAN KEPADA KAMU, AGAR KAMU MENYURUH MANUSIA BERBUAT BAIK DAN MENCEGAH MEREKA DARI KEMUNGKARAN,JIKA TIDAK ALLAH AKAN MELANTIK RAJA YANG ZALIM MEMERINTAH KAMU, DAN RAJA ITU TIDAK AKAN MENGHORMATI ORANG TUA DAN JUGA TIDAK MENARUH BELAS KASIHAN PADA ORANG MUDA, DI WAKTU ITU, DOA ORANG ALIM PUN TIDAK AKAN DI TERIMA ALLAH…KAMU MEMINTA BANTUAN TAPI ALLAH TIDAK MEMBANTUMU, KAMU MEMINTA AMPUN DAN ALLAH TIDAK MENGAMPUNKAN MU!!!!!.....
SIAPAKAH RAJA YANG AMAT ZALIM ITU SEKARANG INI???????
BERFIKIRLAH WAHAI MANUSIA….. KASIHANILAH DIRIMU SENDIRI…..BERTAUBATLAH, BERDAKWAHLAH DAN TINGGALKAN MAKSIAT, MENGUMPAT, MUZIK YANG LEKA DAN TUTUPLAH AURATMU..IKUTILAH AJARAN ISLAM YANG SEBENAR….FAHAMILAH HAKIKAT KEHIDUPAN, KETENTUAN TAKDIR ADAKALANYA TIDAK TERSINGKIR DENGAN KEINGINAN SENDIRI…..
PENGORBANAN BIARPUN PAHIT, KADANG KALA BUAHNYA MANIS, LALU LUKA DIHATI USAH DILAYAN, BIAR KITA YANG MERASAINYA DAN USAH MENGELUH KERANA SEMUA ITU TAKDIR ALLAH, DAN SEMUA ITU JIKA KITA HADAPI DENGAN TABAH, MAKA ALLAH AKAN AMPUNKAN DOSAKITA KERAN KEIKHLASAN KITA PADANYA…..
DAN BILA TERKENA SESUATU MUSIBAH KATAKANLAH “ AKU AMAT BERSYUKUR SEKALI PADA ALLAH ATAS MUSIBAH INI, JIKA INILAH CARA ALLAH NAK AMPUNKAN DOSA KITA, ALANGKAHINDAHNYA PENDERITAAN INI”……….
Hit: 16 Laman Asal