Isnin, 8 Julai 2024

Wali

 kisah Tok Habib, seorang wali Allah yang telah membunuh Chu Pandan. Chu Pandan adalah panglima Negara Siam yang hendak menyerang Melaka pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Baginda sultan telah memohon pertolongan daripada Tok Habib agar mempertahankan Melaka daripada diserang.


 Tok Habib ini telah memperkenankan permohonan Sultan, lalu beliau memanah ke arah langit seraya berkata "Matilah Chu Pandan." Dengan izin Allah, pada masa itu juga Chu Pandan yang berada di Siam tiba-tiba berasa sakit di dada dan akhirnya mati. Dengan kematian Chu Pandan ini, Siam pun membatalkan hasrat mereka hendak menyerang Melaka. Orang-orang Melaka telah mengabadikan peristiwa bersejarah ini di dalam pantun berikut:


 


Chu Pandan anak bubannya,


Hendak menyerang ke Melaka;


Ada cincin berisi bunga,


Bunga berladung si air mata.


 


Kehebatan kerohanian yang ada pada wali Allah ini sehingga mampu menumpaskan kezaliman. Semoga melalui kisah ini, Allah SWT telah membuka minda kita untuk menentang kezaliman. 

Rabu, 3 Julai 2024

Humble

Amitabh Bachchan pernah berkata: "Pada puncak kerjaya saya, saya sedang dalam perjalanan dengan kapal terbang.


Seorang lelaki yang sederhana dan tidak menonjol dengan kemeja dan seluar biasa duduk di sebelah saya. Dia kelihatan seperti seseorang dari kelas pertengahan dan berpendidikan tinggi.


Penumpang lain mengenali saya dan berbual dengan saya, tetapi lelaki ini kelihatan tidak sedar akan kehadiran saya. Dia membaca dengan senyap, sekali-sekala memandang keluar tingkap. Apabila teh dihidangkan, dia meminumnya dalam senyap.


Saya tersenyum kepadanya, cuba memulakan perbualan. Dia memandang saya, tersenyum sopan, dan berkata, 'Helo.'


Kami mula bercakap, dan saya membangkitkan topik filem dan wayang, bertanya, 'Adakah anda menonton filem?'


Lelaki itu menjawab, 'Oh, sangat jarang. Saya menonton satu bertahun-tahun yang lalu.'


Saya menyebut bahawa saya bekerja dalam industri perfileman.


Dia menjawab, 'Oh, bagus. Apa yang anda lakukan?'


Saya berkata, 'Saya seorang pelakon.'


Dia mengangguk, 'Oh, itu bagus!' dan kembali membaca.


Apabila kami turun dari pesawat, saya berjabat tangan dengannya dan berkata, 'Senang melakukan perjalanan dengan anda. Oh ya, nama saya Amitabh Bachchan!'


Lelaki itu berjabat tangan dengan saya sambil tersenyum dan berkata, 'Terima kasih... senang bertemu dengan anda. Saya JRD Tata (pengerusi Tata)!'


Hari itu saya belajar bahawa tidak kira betapa besar anda fikir diri anda, sentiasa ada orang yang lebih besar.


Bersikap rendah diri; ia tidak memerlukan apa-apa kos.


Jadi, kawan, ingatlah untuk kekal rendah diri dalam perjalanan kerjaya anda. Ia tidak memerlukan apa-apa kos, dan anda tidak tahu siapa yang anda mungkin temui sepanjang perjalanan!"


Isnin, 17 Jun 2024

Autisme

 Kes adik Zayn ini, kembali gempar. Kali ini, tiadalah dapat saya lupakan akan satu kisah lain, YANG SANGAT-SANGAT MIRIP, namun berlaku di Singapura, 2 tahun lalu. Tak lama pun kan.


Sepasang kembar, diulang, dua orang, Ethan, dan Aston, yang kedua-duanya AUTISM, mati dibunuh oleh ayahnya sendiri, bernama Yap.


Yang samanya dengan kes adik Zayn, inilah ia, AUTISM. (Bab mak ayah dia terlibat tu, saya serahkan pada mahkamah).


Macam mana emosi saya tak tertanggu bila membaca kes kembar Autism ini. Sudahlah berlaku di sebuah terusan/saliran. Saliran tu pulak tak jauh dari taman permainan. Taman permainan pulak di kawasan rumah apartmen.


Senjata pulak, yang diguna oleh pemangsa, adalah sebatang kayu/ranting keras.


Apa lagi yang tak MIRIP?? Semua dah nak dekat sama.


Saya baca kronologi kes juga, sangat menyayat hati dan sebak sekali.


*****


Pada hari kejadian, 21 Jan 2022, Yap memandu anak-anak syurga ini, berusia 7 tahun, ke taman permainan di Greenridge Crescent, yang terletak berhampiran kondominium keluarga di Toh Tuck Road.


->>> 21 Januari beb. Awal tahun, anak-anak tengah nak masuk sekolah, ayah mana lah yang tak kusut kan. (Masa tu Malaysia masih belum mula kalendar persekolahan). Ditambah, si ibu pulak tak dapat terima hakikat anak kembarnya ini Autism, lalu dihantarkan mereka ke sekolah biasa. 


Tambahkan stres Yap, isterinya macam dah burn out, sampai tak hirau dah anak kembar ni dah makan ke, dah mandi ke. Yap sampai overthinking yang Ethan dan Aston ini akan susah hidupnya di kemudian hari.


Kembali ke hari kejadian. Sesampainya mereka di taman permainan, Yap biarkan Ethan dan Aston bermain puas-puas. Kerana itulah permainan 10 minit yang terakhir oleh si kembar ini.


Yap bawa Ethan dulu ke saliran terdekat.

Dia ambil sebatang kayu dan menekan kuat pada leher Ethan. Apabila kayu itu patah, dia tukar cekik pakai tangan pula.


Ethan mulanya melawan, namun akhirnya dia berhenti bergerak. Yap kemudian telangkupkan tubuh Ethan ke tanah, di mana kepalanya tenggelam dalam air terusan.


Aston buat apa masa tu?

(Part ni saya sebak sekali, tak boleh bayang apa perasaan Aston masa tu, "Lepas ni giliran aku pulak," agaknya itulah yang terdetik di hatinya. Sedih sangat-sangat saya taipkan kata-kata ini.)


Mana tak sedih, lembu yang nak dikorbankan pun kita tak asah pisau depan dia, atas dasar empati, kita halang pandangan lembu dari melihat rakannya diQurbankan. Inikan lembu punyai perasaan dan emosi. Saya tak dapat bayangkan, how on earth Aston dapat berdiri, perhati secara diam-diam beberapa meter di belakang masa abangnya dicekik.😢


Giliran Aston pun tiba.


Yap cuba mencekik Aston dengan mengunci/mencekik lengannya di leher, tapi tak cukup kuat. Kedua-duanya jatuh ke tanah. Masa Aston terbaring di atas tanah, Yap sambung mencekiknya sehingga dia tidak lagi bergerak.


Sama macam Ethan, Yap juga telah tenggelamkan muka Aston di dalam air terusan. Ini dilakukan sebagai 'double confirm', jika tidak kerana cekik, mungkin lemas air akan cepatkan proses.


Kemudian, Yap cuba untuk tamatkan riwayat dirinya sendiri namun gagal. Lalu Yap hubungi isterinya, tapi tiada jawapan.


Yap pun call polis, dakwa bahawa dia telah diserang dan perlukan bantuan untuk cari anak lelakinya. Sementara polis dalam perjalanan, dia duduk atas tanah dan letakkan kepala kedua anaknya di atas ribanya.


Namun, pihak polis berjaya menjawab teka-teki ini. Tak lama, sehari selepas insiden, Yap sendiri mengaku bahawa dialah yang melakukannya.


****


Dari sinilah, saya pelajari, walau saya punyai seorang anak autism, rupanya bukanlah perkara mudah.


Apatah lagi buat mereka yang punyai DUA ORANG. Saya pula baru diberitahu yang Zayn juga punyai adik yang hampir serupa kondisi, ada speech delay. Saya terkesima. Ada lagi, saya follow seorang di FB tu, sampai LIMA ANAK AUTISM. MasyaAllah, siapa yang mampu menceritakan cabaran mereka, pasti tiada kata-kata lagi.


Saya juga belajar.


Rupa-rupanya, punyai satu watak ayah yang kuat mental dan spiritual juga, sangat penting dalam sebuah keluarga, apatah di ZAMAN KECURIAN PERHATIAN ini!


Saya sebutkan Zaman Kecurian Perhatian, kerana perhatian manusia di zaman ini, telah dicuri dan dialih ke dunia maya. Di medan inilah keimanan sang ibu dan ayah diuji.


Di mana hati yang sudah tidak berpijak pada realiti, mata yang terhidang akan kebahagiaan orang yang tidak dia kenalinya, telinga yang mendengar akan pesanan orang yang sok-jagoan.


Ternyata, mencabar sekali.


Wahai lelaki, yang dikurnia Allah akan kekuatan segalanya dua kali ganda dari wanita, ada sebabnya kita diberi 'keajaiban' ini.


Ketahuilah, "Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (Al-Mukminun ayat 115)


Ingatlah, semua air mata, keringat, cemas-waspada dari setiap usaha yang dipikul oleh kalian para ibu dan bapa, akan dicatat sebagai amal baik, dan kesemua ini akan dikembalikan kepada Allah.


"Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?"


Ini semua menjadi saksi kelak di hadapan Allah!


InsyaAllah, we can do it!!


Orang sekeliling ya mungkin tidak memahami. Namun Allah sentiasa bersamamu.


Al Irfan Jani

Sabtu, 15 Jun 2024

Spm

 "Dr, tengoklah keputusan SPM, sekolah siapa yang hebat? - tulis seseorang pada saya petang tadi. Spontan, saya tiba -tiba tersenyum. 


Tuan-tuan, 'permainan' persepsi ini memang dah lama ada. Dah lama dah. 


Dikumpulkan murid-murid cemerlang dari sekolah rendah di satu sekolah menengah. Kemudian ditempatkan pengetua cemerlang, guru cemerlang, kemudahan pembelajaran terbaik, kelas tak sesak, ada bilik yang berhawa dingin, makmal sains lengkap, makan minum disediakan mengikuti masa, disiplin murid dipantau rapi, masa belajar, masa main, masa solat dan masa tidur ditetapkan seketatnya. 


Disediakan pasukan warden berelaun bulanan untuk menjaga kebajikan murid. Murid disediakan serba serbi. 


Dipasakkan setiap masa dalam minda murid 'kamu adalah murid cemerlang', 'kamu murid hebat', 'kamu murid harapan bangsa'. "Kamu bertuah ditempatkan di sekolah hebat ini". 


Prestasi akademik murid -murid ini dijaga rapi. Merosot sedikit terus di kaunseling, terus ibu bapa dipanggil untuk berbincang. Tugas murid-murid hanya belajar, belajar, belajar. Program latih tubi, kelas tambahan, kem kecemerlangan berterusan sepanjang tahun. 


Bila keluar sahaja keputusan peperiksaan SPM, diwar-warkan inilah senarai sekolah terbaik. Inilah sekolah contoh. Ini sekolah harapan negara. Semua sekolah lain kena contohilah sekolah ini. Kalau sekolah ini boleh cemerlang SPM, mengapa pula sekolah lain tak boleh? 


Kamu lupa agaknya?


Ada lebih 10,000 sekolah lain di seluruh negara? Lebih 2,000 daripadanya adalah sekolah menengah. Ada sekolah yang masih kurang kemudahan. Ada sekolah yang masih daif di pedalaman. Ada sekolah yang masih tak cukup guru. Ada sekolah yang bumbung bangunannya dah lama bocor, tingkap pecah, kipas angin rosak belum tahu bila akan berganti.


Ada murid sambil belajar kena uruskan adik yang masih kecil di rumah. Ada murid yang lebih banyak bantu ibu bapa cari rezeki dari peluang untuk belajar. Ada murid yang ibu bapa sendiri pun tak kisah prestasi pendidikan mereka. Ada murid, jangankan nak belajar, nak makan atau tidur pun masih tidak menentu. 


Kamu lupa rasanya. 


Kamu ingat hanya ada 20 buah sekolah cemerlang SPM sahaja di negara ini. 


Kamu nak berbangga kononnya ada 20 sekolah yang terhebat tapi kamu tutup mata dengan masalah dan kekurangan di ribuan sekolah yang lain? 


Mudahnya kamu 'dipermainkan' dengan persepsi. 


Cubalah buka mata. Tengok dengan hati terbuka keadaan di 10,000 buah sekolah lain, bukan sekadar mendabik dada dengan pencapaian di 10-20 buah sekolah sahaja. 


Mendapat pendidikan berkualiti adalah HAK untuk semua murid, bukan untuk segelintir sahaja. 

Ingat tu. 


Salam Aidil Adha...

Anuar Ahmad

Burung

 Kisah burung pipit yang bertasbih namun kecewa, terdiam & mengadu kepada Allah SWT.


Dikisahkan bahawa ada seekor burung pipit yang bertasbih mensucikan Allah setiap hari namun beberapa hari yang berlalu suara tasbihnya tidak lagi kedengaran.


Maka para Malaikat pun bertanya “Ya Rabb, kenapa suara tasbih burung itu tidak kedengaran lagi?”


Allah SWT segera menjawab, “Kalian akan segera tahu jawapannya, sebentar lagi ia akan datang mengadu kepada-Ku kerana ia tiada tempat untuk mengadu selain kepada-Ku.”


Selang beberapa lama kelihatan burung pipit itu bertenggek di ranting pokok, diam.... kemudian Allah berkata kepadanya “Sampaikanlah apa hal gerangan yang menyesakkan dadamu?”


“Ya Rabb, aku mempunyai sarang kecil untuk ku beristirehat, Engkau kirimkan angin kencang yang menghancurkan sarangku.” Ucap burung pipit itu sambil menahan rasa sedih yang sangat dalam yang membuat penduduk langit terdiam & terharu.. 


Allah SWT kemudian berkata “Sebetulnya semasa kamu terlelap, ada seekor ular yang mendekati sarangmu & ingin menjadikanmu mangsanya. Maka Aku sengaja kirimkan angin agar kamu terbangun, terbang & selamat.. betapa besarnya ancaman yang telah Aku jauhkan darimu”


Air mata burung pipit semakin bergenang, bukan kerana kecewa & sedih. Namun sangat terharu, suara tangisnya membelah keheningan langit. “Alangkah lembutnya Engkau Ya Rabb.” 🥺


Kesimpulan ceritanya, janganlah bersedih ketika Allah menghalang kita dari sesuatu yg kita cintai. Redha dengan ujian yang diberi. Seandainya kita tahu bagaimana Allah mengatur urusan kita, nescaya hati kita akan sentiasa larut dengan cintaNya. Cinta kepada Allah SWT, cinta kepada agama Allah.


Betapa agungnya Engkau ya Rabb, Allahu Akbar 🤍.

Rabu, 12 Jun 2024

Masak nasi sedap

 "Cara-caranya adalah seperti berikut:


1. Cuci bersih tiga cawan beras dan masukkan tiga cawan air. Pastikan anda menggunakan sukatan cawan yang sama.


2. Kemudian tambahkan satu sudu besar minyak masak dan satu sudu besar cuka bersama sedikit garam.


3. Tambahkan sehelai daun pandan ke dalam periuk.


4. Kacau kesemua bahan supaya sekata dan minyak tidak bertompok.


5. Selepas itu, anda boleh terus memasaknya."

Selasa, 11 Jun 2024

Tok guru

 CERITA TOK GURU PONDOK DULU-DULU


Masa Mengaji


Susah dah jadi sebati dalam hidup, Makan yang mana ada. Takda makanan, puasa. Mengaji berpuluh-puluh tahun, Takdak duduk minta sedekah dengan orang. Nak gi mengaji ke Mekah, sampai orang tuanya jual tanah pun ada. 


Sampai ke Mekah nak gi Masjidil Haram kata seorang tokguru, berjalan kaki 6 hari. Allah! Susahnya. Hidup kat negeri orang menumpang teduh sekadar nak tidur saja. "Susah, tapi suka" kata guru.


Masa Tamat Pengajian


Balik lah ke Tanah Jawi. Sampai di rumah belum pijak tangga, orang kampung dah penuh duduk tunggu atas rumah nak dengar "Anak Haji" baca kitab. 


Tiba hari jumaat tok imam tua umum,"Anak haji kita balik dah, sapa yang ada nak wakaf tanah bulehlah, nak buat tempat mengaji. Ada lah orang baik budi wakaf tanah. Orang kampung pakat gi kerumun buat pondok kecil-kecil. 


Waktu Mengajar


Mengajarlah tok guru tanpa gaji, Tanpa keistimewaan, Tanpa elaun lebih masa, cukup ala kadar. Lepas mengajar, ada masa pegi buat padi, atau sebelum ngajar ada hak gi menoreh. Orang kampung perhati. "Takpalah anak haji mengajar, tak payah buat kerja lain. 


Hamba boleh bantu sikit-sikit, orang kampung pun buleh tolong. Ada hak bagi beras, ada hak bagi ikan letak depan tangga tiap-tiap hari, ada juga yang mari minta tok guru muda jadi menantu (selalunya orang kaya ada harta, tapi jenis tidak mengaji agama dia nak tumpang ilmu si tok guru), Alhamdulillah.. 


Semua ni tok-tok guru dapat tanpa permintaan. Begitulah kehidupan, pondok makin besar, Murid makin bertambah ramai, Orang kampung boleh tumpang mengaji, orang bagi rumah, kereta orang bagi lagi untuk kemudahan tok guru khidmat kepada agama.


Akhir Kehidupan 


Tok guru masa sakit, sikit pun tidak terabai buat ibadat. Kalu ada yang diuji sakit berat, ada yang koma hampir 6 tahun keadaan macam orang tidur saja, tubuh tak terusik, Nak kata Allah jaga jasadnya. 


Ada juga tok guru bangun sembahyang malam pada masa uzur, uzur pun masih tak tinggal, ibadat tok2 guru ni Allah jaga sampai akhir hayat. Kalau pada hari meninggal tok guru, Lautan manusia akan datang bersolat, smpai 4, 5 kali solat jenazah. Allahu.. 


Ini aturan Allah pada tuan-tuan guru pondok yang terdahulu. Hidup hanya berkhidmat pada ugama, Semoga Allah merahmati semua tuan guru pondok sekeliannya.


Kredit : Tengku Yusuff

Ahad, 9 Jun 2024

Populis

 POPULIS



Populisme adalah gejala ahli politik yang menyamar sebagai wakil kepada derita rakyat bawahan. Sedangkan mereka terdiri dari golongan elit, atau dinaungi oleh pelobi-pelobi yang berkepentingan terhadap kerjaya politik mereka.  Politikus yang populis akan bermain dengan isu-isu yang dekat dengan sentimen keperluan rakyat. Dari lakonan empati tersebut, mereke berupaya memperdaya rakyat dengan janji-janji utopia mereka.


Lazimnya topeng lakonan mereka akan tersingkap selepas mereka naik ke tampuk kekuasaan. Bermaksud, hakikat tipu daya mereka selalunya lewat disedari oleh orang kebanyakan. Akhirnya yang terzahir, bukan sekadar cakap tidak serupa bikin. Bahkan mereka bikin segala apa yang mereka lawan-lawan dahulu.


Abdul Mu'izz Muhammad

9 Jun 2024

Ahad, 2 Jun 2024

Spm cemerlang

 Saya dapat keputusan straight As dalam SPM, dengan izin Allah. Alhamdulillah. Aliran sains tulen, bak kata orang. Subjek-subjek Matematik Tambahan, Kimia, Biologi tu, keputusan cemerlang kalau dulu A1, sekarang A+. Tetapi dalam kegembiraan semua A tu, saya rasa sayalah antara manusia 'gagal memilih' dulu, atau lembut lidah sikit kita sebut 'terpaksa pilih' atau paksa rela kot.


Dapat banyak A tetapi dalam kepala ni tak ada perancangan masa depan. Minat nak jadi Cikgu Bahasa Inggeris tetapi mohon IPG ke, TESL ke, semua tak dapat, walaupun ada sijil pertandingan public speaking, debate, bla bla bla. 


Saya pernah call sebuah maktab perguruan, bertanyakan cara nak buat permohonan. Staf yang jawab panggilan saya bertanyakan keputusan percubaan SPM saya, dan terus dia jawab, "Result bagus tu overqualified. Tak payahlah jadi cikgu, dik. Mintalah kursus lain. Medic ke, Engineering ke..." Terkejut saya. Tetapi saya hantar permohonan juga tetapi tak dapat tawaran pun. 


Terfikir minat nak kerja bidang Accounting jadi saya buat permohonan, dipanggil temuduga biasiswa bidang ini tetapi dalam sesi temuduga itu jugalah panel penemuduga tegaskan, "Kalau minat nak sambung belajar dalam bidang Perakaunan, kenapa tak ambil subjek Ekonomi atau Perakaunan semasa SPM?"


Saya beri jawapan, "Di sekolah menengah (SBP) saya, tak ada subjek tu. Ada Sains Tulen (Biologi) dan Kejuruteraan (subjek Teknologi Kejuruteraan atau Lukisan Kejuruteraan) saja."


Penemuduga kata, rugi nanti saya kena belajar dari kosong semula jika betul pihak pemberi biasiswa menaja, ada kemungkinan penaja akan rugi sebab belum terbukti saya boleh berjaya dalam subjek Perakaunan walaupun cemerlang Add Math, Bio, Physics dan lain-lain tu. 


Penemuduga lain siap cakap lagi, "Lain kali kalau minat Accounting dan sekolah tu tak ajar Accounting, awak pergilah belajar di sekolah lain..." Dia suruh kita tukar sekolah, awak tauuuuu.


Silap saya jugalah. Dah tak belajar Akaun di sekolah, kenapa pulak nak belajar Perakaunan di universiti. Tapi kan, minat tu ada situ....


Nasib baiklah semua permohonan itu guna keputusan percubaan, yang juga semua A. 


Disebabkan daripada pengalaman-pengalaman itu selepas terima keputusan SPM sebenar, saya mohon kursus-kursus yang berkaitan saja. Perubatan, Bioperubatan, bioteknologi, farmasi dan kejuruteraan alam sekitar. Mujurlah straight As, semua 5 tu ada tawaran masing-masing. Saya pilih 1 dalam keterpaksaan sebab bukan minat pun. Tak minat walaupun salah satu daripada 5 tu. 


"Budak pandai kena ambil medic.." pernah dengar ayat ni?


"Kau pandai dapat semua A, belajar Engineering la.." ni pun ayat yang selalu diperdengarkan. 


Semasa peringkat universiti, saya berkawan dengan pelbagai kenalan pelbagai bidang dan mereka dulu belajar menengah di sekolah swasta dan sekolah awam. 


Ada seorang kenalan tu bukan pelajar straight A, di sekolah dulu dia ambil 2 subjek utama yang melayakkan dia ambil diploma bidang Perakaunan di universiti kemudian sambung bachelor degree bidang sama. SPM dapat 3A iaitu Prinsip Akaun, Ekonomi Asas dan Matematik (Matematik Moden). Dia kata ayah dia tak kisah pun dia dapat B dan C bagi subjek-subjek lain tu sebab tak perlu untuk minat dan kerjaya dia. Yang penting lulus. Bagus ayah dia tahu kecenderungan anaknya, dan support.


Ada seorang kenalan di Canberra, dulu belajar di SBP yang tiada subjek Akaun seperti saya tetapi dia ambil kertas Prinsip Akaun secara persendirian. Hasilnya dia dapat A bagi semua subjek SBP dan juga persendirian. Dapat biasiswa sambung pengajian dalam bidang Perakaunan di Australia. Untung dia tahu strategi tu selari dengan minat dalam dirinya. Saya tak tahu jadi saya rugi.


Ramai kenalan saya yang belajar bidang Engineering di universiti bukan disebabkan minat, tetapi disebabkan bidang tu yang disyorkan, atau ditawarkan, atau disuruh/dipaksakan. Walaupun SPM straight As, tetapi tak tahu dari awal, keputusan straight As jadi kenangan saja....


Tak mahu cerita pasal kawan-kawan yang merupakan pelajar cemerlang di sekolah dapat A tetapi tak tahu sebab apa sambung belajar dalam bidang tertentu yang dipilih disebabkan result straight A masa SPM akhirnya gagal atau tukar bidang - kisah-kisah macam ni pun banyak. 


Jadi setelah dewasa ini, saya tak kisah anak saya kena dapat keputusan semua A atau straight As. I am so done with the saying that excellent students must score A in all subjects, no more no more. 


Yang saya tekankan adalah:


1) Carigali minat dan kemampuan anak/pelajar.


2) Usahakan supaya anak/pelajar dapat belajar dan berjaya capai A bagi subjek-subjek yang diperlukan berdasarkan minat/kemampuannya atau masa depannya.


Disebabkan inilah saya tak pernah kisah pasal ranking sekolah, saya OK saja jika anak saya nak bersekolah di sekolah harian atau sekolah berasrama tanpa tengok sekolah tu berada pada nombor berapa dalam ranking, tetapi saya pergi tanya sekolah tu asrama ada masalah air ke tak, masalah buli macam mana, cikgu-cikgu terapkan budaya agama dalam sekolah atau tak, dan seumpamanya, memang pilih sekolah yang baik-baik saja supaya anak seronok dan selesa pergi belajar. 


Nak cakapnya, straight As tu bagus tetapi tak semestinya tak straight As tu tak bagus. Belajar subjek yang diperlukan dan dapat A pada subjek yang diminati untuk kerjaya dan masa depan tu lebih penting daripada dapat semua A, bagi saya. And it is OK for you not to agree with me, saya tak paksa setuju pun. Hehehe. 


Kepada para pelajar yang saya jumpa, saya pasti pesankan "Bagus untuk usaha dapat semua A tetapi kalau tak dapat semua A tak apa, yang penting dapat A untuk subjek-subjek yang kita minat dan perlu..."


Saya dulu 5A dalam UPSR (maksimum 5 subjek), 9A dalam PMR (maksimum 8 atau 9 subjek) dan 10A dalam SPM aliran sains tulen (maksimum 10 subjek saja di sekolah saya dan bukan sekolah agama), belajar biasiswa penuh ke Australia dapat first class honours dan CGPA 7.00/7.00 hingga dapat PhD dalam Perubatan pada usia 27 tahun, jika boleh diulang masa memilih belajar bidang diminati, MUNGKIN lepas SPM dulu saya ambil sijil kulinari dan ijazah perniagaan, dan sekarang jadi chef atau baker buka bisnes sendiri kalau buat PhD saya mungkin PhD bidang Masakan atau Makanan macam tu 😁😁😁


Atau pun kalau gagal akademik, saya jadi orang politik. Ehhhhh??? Hahahaha 😅😅😅 FB Syahr Musafir Rabu 29/05/2024

Sabtu, 1 Jun 2024

Addmath

 Ramainya fail Add Math!


Kenapa sampai teruk macam tu sekali?


Ok nak faham benda ni, jom saya share dari sudut pandang saya yang dah buat coaching untuk subjek Add Math ni dah lebih 10 tahun.


Saya akan explain beberapa level pelajar yang ambil Add Math, dan possible result yang biasanya mereka akan dapat berdasarkan level mereka.


Level 1:

-Ambil Add Math tapi tak kuasai Algebra.

Possible result: Fail tremendously 


Level 2:

-Kuasai Algebra tapi tak faham konsep dan tak buat latihan kemahiran asas untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar.

Possible result: Fail (quite tremendously as well)


Level 3:

-Kuasai Algebra

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik, tapi tak boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut.

Possible result: Fail tapi dekat-dekat nak lulus


Level 4:

-Kuasai Algebra.

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM aras sederhana).

Possible result: Lulus atas pagar (E ke D)


Level 5:

-Kuasai Algebra

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM) aras sederhana). 

-Boleh selesaikan soalan berformat SPM dengan aras yang mencabar tapi tak boleh selesaikan soalan aplikasi konsep topik tersebut dalam kehidupan seharian.

Possible result: Lulus dengan kepujian (C ke B+)


Level 6:

-Kuasai Algebra.

-Boleh faham konsep untuk setiap sub-topik dalam sesuatu topik besar, dah buat dan kuasai soalan latihan kemahiran asas setiap subtopik. 

-Boleh relate semua konsep dalam setiap subtopik dalam topik besar tersebut dengan baik, dan boleh selesaikan soalan yang menggabungkan semua konsep dalam satu soalan besar (soalan sumatif berformat SPM) aras sederhana). 

-Boleh selesaikan soalan berformat SPM dengan aras yang mencabar. 

-Boleh selesaikan soalan aplikasi dalam kehidupan seharian (KBAT).

Possible result: Cemerlang (A- ke A+)


So, ingat senang ke nak score Add Math ni? Dah lah setiap topik makin advanced dan padat content nya sejak silibus KSSM ni.

 

Maka kalau tuan puan ada anak-anak yang ambil Add Math, pantau lah anak anda di level mana.


Dan nasihat saya yang paling penting, kalau ambil Add Math tu wajib lah rajin buat latihan. Jauh lebih berkali-kali ganda dari latihan subjek Math or subjek-subjek lain. Tiada guna faham konsep kalau tak rajin buat latihan. No hope.


Kecuali anda seorang genius, anda dikecualikan!



Spm

 Cnp

KEPUTUSAN PEPERIKSAAN TIDAK ADA KAITAN DENGAN KEJAYAAN HIDUP?


1. Keputusan dalam peperiksaan memberi direction kepada seseorang untuk fokus kepada sesuatu bidang.


Keputusan yang baik itu bukan maksudnya semua A. Tapi keputusan yang sesuai untuk membolehkan seseorang itu pursue dalam bidang yang bersesuaian dengan minat dan keupayaan pelajar.


Kadang-kadang tak score A langsung pun, kalau pandai menghalakan diri dengan jelas ke arah bidang yang sesuai dengan keupayaan diri dan minat, insyaallah kejayaan dalam bidang tersebut akan hadir.


Berbanding yang score A semua subjek, tapi tak tahu mana halatuju. Akhirnya tersilap membuat keputusan dalam hidup, dan tidak berjaya excel dalam apa jua bidang pun.


Jadi betul ke keputusan peperiksaan tidak ada kaitan dengan kejayaan hidup?


2. Peperiksaan ini sebenarnya medan menguji kompetensi seseorang dalam sesuatu subjek. Jadi untuk score dalam sesuatu subjek, perlulah ada proses memahami, mengingat dan mengaplikasi. Seseorang yang melalui proses dengan baik, insyaallah akan excel dalam subjek tersebut.


Jadi, proses penguasaan sesuatu subjek itu sangat penting sebenarnya untuk membentuk "future self" seseorang.


Contohnya seseorang yang melalui proses pembelajaran Matematik yang baik akan mampu menjadi seorang engineer, actuary dan lain-lain dengan baik. Kerana matematik adalah requirement penting untuk bidang-bidang tersebut.


3. Jika mahu menjadi pekerja professional dalam sesuatu bidang pun perlu melalui peperiksaan khas juga nanti. Contohnya nak jadi Akauntan, Arkitek, Engineer, Doktor, semuanya perlu melalui professional exam yang khusus di bawah Professional Board masing-masing, baru boleh diiktiraf sebagai professional expert dalam bidang tersebut.


4. Keputusan yang kurang baik dalam subjek-subjek akademik pula akan memberi ruang dimensi baru dalam menghalakan direction pelajar. Ok subjek akademik kurang baik, kita pergi ke arah kemahiran. Tapi proses sepanjang belajar itu tetap berguna sewaktu mereka belajar dalam bidang kemahiran. Bukan langsung dibakulsampahkan.


5. Kalau statement ini nak highlight tentang pentingnya belajar kerana bukan semata-mata nak ambil exam, saya nak nyatakan ambil exam tidak menjadi penghalang untuk kita explore aplikasi pembelajaran dalam kehidupan. Mengiktiraf kepentingan peperiksaan tidak sesekali bermaksud menafikan penghayatan kepada content pembelajaran.


6. Maka seharusnya debate mengenai keputusan peperiksaan dan kejayaan hidup ini sepatutnya dihentikan, kerana ia bagi saya membawa kekeliruan lebih besar pada anak muda. Bagi saya, biar anak-anak kita menikmati proses pembelajaran yang mempunyai sistem peperiksaan ini dengan penuh semangat dan excitement. Saya faham ada kepincangan, tapi jangan kita mula berfikir untuk keluar dari sistem semata-mata kerana stigma "score SPM pun belum tentu berjaya".


7. Ingatlah bahawa kejayaan hidup yang sebenar bukannya mempunyai pendapatan besar, tapi berjaya memberi manfaat besar dan kebaikan buat orang lain yang mempunyai nilai sodaqah, yang insyaallah akan menjadi bekal pahala walaupun kita sudah tiada di dunia.


Kerana insyaallah dengan pahala itulah yang akan memberatkan timbangan mizan kebaikan kita di akhirat, dan insyaallah akan membebaskan kita dari api neraka.


فمن زحزح عن النار وأدخل الجنة فقد فاز

Khamis, 30 Mei 2024

Jerman

 Sistem pendidikan Jerman (Berbeza dengan sistem pendidikan British)


Sistem pendidikan di Jerman bermula di peringkat kanak-kanak. Anak-anak kecil berusia sekitar 6 tahun akan memasuki ‘Kindergar(t)en’ (huruf ‘t’) bukan (huruf ‘d’) seperti Kindergar(d)en di Malaysia. 


‘Kindergarten’ adalah istilah bahasa Jerman yang mempunyai makna literal iaitu taman permainan kanak-kanak.


Sesudah mencapai usia sekitar 7 tahun kanak-kanak di Jerman memasuki alam persekolahan iaitu dikenali sebagai ‘Grundschule’. 


Di Jerman, sistem pendidikan berada di bawah bidang kuasa negeri persekutuan yang terdiri daripada 16 ‘Bundesländer’. (16 negeri-negeri di bawah Jerman)


Ertinya terdapat 16 kurikulum persekolahan yang menjadi garis panduan bagi sistem persekolahan di Jerman. 


Sebagai contoh kurikulum persekolahan di negeri Bayern, Bavaria, Berlin, Hesse, Hamburg dan lain-lain.


Subjek atau ‘Fach’ yang diajarkan di ‘Grundschule’ adalah subjek asas seperti bahasa Jerman, Matematik, Seni, Sukan dan Jasmani, Muzik, Agama dan Moral. 


Anak-anak kecil ini didedahkan dengan pengetahuan asas serta mereka dibawa melawat ke tempat-tempat awam seperti pasar, zoo, muzium, galeri dan sebagainya sebagai lawatan sekolah dikenali sebagai ‘Ausflug’.


Di bawah sistem pendidikan Jerman, kanak-kanak tidak dibebankan dengan bebanan kerja rumah yang bertimbun-timbun serta peperiksaan yang sentiasa mewujudkan kasta di sekolah akan siapa yang pandai dan siapa yang kurang pandai. 


Percaya atau tidak di Jerman tidak ada peperiksaan seperti UPSR sewaktu sekolah rendah. 


Yang ada cuma ‘Abschlussprüfung’ iaitu satu pengesahan peperiksaan bagi menentukan halatuju di peringkat sekolah menengah. 


‘Grundschule’ berlangsung selama kira-kira 5-6 tahun bergantung pada negeri.


Sesudah itu kanak-kanak akan memasuki peringkat sekolah menengah yang mempunyai 4 jenis sistem berbeza iaitu ‘Gymnasium’, ‘Gesamtschule’, ‘Realschule’ dan ‘Hauptschule’. 


Keempat-empat sistem persekolahan menengah ini berbeza mengikut kecenderungan pelajar.


‘Gymnasium’ bagi anak-anak yang mempunyai kecenderungan sains dan mereka yang bercita-cita untuk menyambung pengajian di Universität dengan mengambil peperiksaan akhir dikenali sebagai ‘Abitur’ yang dianggap hampir setara dengan STPM atau A-Level di Malaysia. 


Seperti anak bongsu aku Marea bakal bersiap-sedia membuat persiapan mengambil peperiksaaan akhir ‘Abitur’ pada tahun 2025. 


‘Gymnasium’ ini bukan tempat bersenam tu. Ianya adalah nama sekolah bertahap tinggi di Jerman seakan-akan sekolah berasrama penuh (SBP) di tempat kita.


Pelajar akan belajar subjek seperti bahasa Jerman, bahasa Inggeris, bahasa Latin, bahasa Perancis, Sains, Matematik, Geografi, Asas Agama, Moral, Sejarah dan Muzik.


Bagi mereka yang kurang cemerlang, mereka boleh menyambung pengajian di sekolah ‘Realschule’ atau ‘Hauptschule’. 


Di ‘Realschule’ dan ‘Hauptschule’ mereka akan diajar asas kemahiran sewaktu di usia muda lagi. Uniknya mereka belajar di sekolah akan subjek atau ‘Fach’ yang bersesuaian dengan minat mereka. 


Katakan Niklas kurang cemerlang dalam akademik dan berminat dengan baik-pulih kenderaan maka Niklas akan diajar akan asas baik pulih kenderaan iaitu ‘Fahrzeugreparatur’ dengan kerjasama di antara pihak sekolah dengan bengkel atau ‘Werkstatt’. 


Begitu juga bagi Ramona yang meminati bidang pembuatan roti maka dia akan belajar sejak usia belasan tahun kaedah penghasilan roti yang diasuh oleh ‘Bäckermeister’ iaitu ‘master’ atau guru di dalam bidang bakeri dan pastri.


Sistem pendidikan Jerman menekankan kepada keseimbangan teori dan praktikal selain fokus kepada sesuatu bidang secara terperinci iaitu bermula daripada A sampai Z. 


Jika belajar tentang buat roti maka Ramona akan belajar tentang bahan membuat roti. Apa itu jenis tepung? Apa kandungan zatnya? Bagaimana kaedah menguli dengan betul? Bagaimana cara membakar roti dengan betul?


Mengapa Jerman tekankan begini rupa? Kerana Jerman mahu memastikan setiap rakyatnya mampu menyumbang kepada kemajuan negara berasaskan potensi dan keupayaan seseorang. 


Ertinya potensi dan keupayaan individu diasuh sejak daripada muda agar dapat menjana keperluan negara dalam memenuhi sektor industri Jerman.


Oleh itu bagi mereka yang kurang kecenderungan akademik mereka tidak akan dipaksa belajar Matematik Tambahan seperti di Malaysia. 


Bila pelajar tidak berminat maka mereka akan memberontak dan akibatnya dihukum sebagai malas dan dirotan di khalayak ramai oleh guru disiplin mereka.


Bagi pelajar lulusan ‘Realschule’ dan ‘Hauptschule’ mereka akan keluar menjadi tenaga kerja mahir yang terlatih dan mendapat sijil persekolahan ‘Mittlere Reife’ yang setaraf dengan SPM jika di Malaysia. 


Mereka ini sudah punya asas pemahaman bidang masing-masing sejak di sekolah menengah sebelum mengikuti program apprentice iaitu ‘Ausbildung’ selama 3 tahun atau mana-mana ‘Fortbildung’ dengan kerjasama industri seperti Mercedes-Benz, BMW, Siemens, Bosch dan lain lain.


Ertinya tiada pembaziran tenaga manusia. Yang cerdik pandai masuk ‘Gymnasium’ kemudian bila keluar boleh masuk ‘Universität’ atau Universiti jadi ahli akademik dan pakar dalam pelbagai bidang. 


Yang kurang cemerlang boleh jadi tenaga pekerja mahir hasil didikan ‘Realschule’ dan ‘Hauptschule’. 


Bagi yang mahukan kombinasi boleh masuk ‘Gesamtschule’ dan seterusnya belajar di ‘Fachhochschule’ untuk jadi jurutera dalam pelbagai bidang.


Beza di Malaysia remaja ini akan ketinggalan dan tidak tahu hala tuju. Masuk universiti pun ikut-ikut kawan.


Kawan ambil IT, dia pun ambil IT. Sudahnya dapat kursus pengurusan hutan. Sudah lah tak minat tapi terpaksa ambil sebab malu bila jiran sebelah rumah asyik bertanya, kamu tak belajar ke? 


Apa benda pun tak tahu. Niat nak masuk universiti tapi takut silap hari bulan termasuk pusat serenti. 


Yang lagi parah dah berusia baru nak masuk kursus teknikal. Nak guna kikir dan spanar pun tak tahu. 


Buat pula pinjaman PTPTN. Berhutang lagi. Di Jerman sistem pendidikan percuma. 


Kerajaan Jerman menekankan kepentingan pendidikan sebagai asas keperluan manusia. 


Ingat ya, pendidikan sekolah di Jerman wajib seimbang. Pengalaman sahaja tak memadai jika tidak bersijil atau sijil latihan harus seiring bersama dengan pengalaman kerja. Baru seimbang bagi memenuhi kehendak industri. 


Sebab itu di Jerman sangat sukar ditemukan universiti swasta sebab Jerman menganggap pendidikan ialah tanggungjawab kerajaan.


#MelayuJerman #BudayaJerman

Guru penyayang

 BETAPA MANJANYA ANAK-ANAK ZAMAN SEKARANG.


Zaman sekarang, cikgu-cikgu wajib tunggu murid datang kat pagar sekolah. Sapa dengan senyuman dan ucap tahniah kepada yang hadir.

Kadang murid masih badmood kena kejut bangun pagi, muka masam, tak pandang pun guru. Guru ucap Selamat Pagi pun tak balas.

Setiap bulan, sekolah akan sambut hari lahir semua murid dalam bulan tu. Beli kek, jemput ke pentas dan suap kek lagi. Kena bagi penghargaan pada murid juga.

Selain itu, kena buat perjumpaan Mentor Mentee sekurangnya 2 kali sebulan. Kena makan bersama murid-murid, kena ziarah dan wujudkan suasana kekeluargaan.

Inilah dia salah satu pembaharuan KPM perkenalkan lebih kurang 12 tahun yang lepas. Program Guru Penyayang.

Bila murid tak hadir ke sekolah agak lama, guru-guru kena ziarah ke rumah murid bertanya khabar dan pujuk datang ke sekolah. Biasanya Pengetua, PK Hem, guru kelas dan kaunselor yang akan pergi.

Musim exam pun sama. Jika pelajar tak hadir ke sekolah untuk ambil exam, SU Peperiksaan dan guru kelas akan pergi ke rumah pelajar.

Kadangkala guru mohon bantuan polis angkat ikut serta. Bahkan pegawai PPD pun pernah terlibat sama.

Sampai rumah pelajar, kejut pelajar tidur. Suruh bersiap dan bawa ke sekolah untuk dia jawab exam.

Fuh, macam raja. Dilayan, ditatang penuh kasih sayang.

Bagus sungguh program ni kan? Ya, banyak kebaikan sebenarnya. Namun tak kurang ada keburukan juga.

Ia memanjakan pelajar. Menjadikan mereka tuan, rasa sombong dan tidak hargai pengorbanan guru.

Part mentor mentee, sambutan hari lahir, bagi penghargaan pada murid tu aku setuju 100%.

Tapi part guru kena berdiri depan pagar seawal pagi untuk sapaan mesra, ucap tahniah datang ke sekolah, senyum lebar meraikan itu aku kurang setuju.

Dalam Islam, murid yang perlu menghormati guru. Kat sini macam terbalik. Guru kena hormati murid.

Murid macam big boss buat muka ketat langsung tak pandang muka guru yang sehabis manis cuba tersenyum itu.

Berbeza sungguh dengan zaman 80an yang mana murid-murid menunggu guru sampai ke sekolah dan berkejar ke kereta guru untuk tolong bawakan beg, buku dan sebagainya.

Dah la malas, suka ponteng, kena jemput kat rumah untuk jawab exam, masuk dewan sambung tidur tak jawab apa.

Bila mereka gagal, tak boleh cakap 'Padan muka'. Nanti kena viral dan kena kecam, macam cikgu pencen tu kena kecam. 😝

Tak sensitif katanya. Nanti terasa hati mereka ni. Manjaaaahhhh.

Padan muka tu khusus untuk geng pemalas, manja, suka ponteng, masuk dewan exam tapi tidur. Bukan terpakai untuk yang lemah tapi usaha, namun tetap berjaya. Takkan benda gini nak kena aku detailkan juga. Fikir la sendiri.

Dan demi nak jaga hati pelajar gagal yang malas, suka ponteng, tidur dalam kelas, ganggu pembelajaran yang sedang berlangsung, pelajar yang cemerlang tak boleh diraikan.

Nanti pelajar gagal yang pemalas tu terasa hati.

Terbalik sungguh dah sistem pendidikan kita sekarang. Entah siapa la yang mulakan budaya manjakan pelajar ni.

Keberkatan ilmu perlahan-lahan hilang. Adab menuntut ilmu dalam Islam pun perlahan-lahan ditinggalkan. Betulkan cara kita sekarang?

Renung dan fikirlah dalam-dalam.

#MFS

Rabu, 22 Mei 2024

Kenduri

 Semoga bermanfaat,tips anggaran untuk buat kenduri,


1. Beras biasa- 1 kg 10 orang

2. Beras basmathi- 1 kg 12 orang

3. Daging lembu/kerbau/kambing- 1kg 10 orang

4. Ayam- ikut potong berapa. Contoh- seekor potong 16. Kalau 100 org mkn, 7 ekor cukup

5. Mee 1 peket-6 orang

6. Mihun 1 peket 350gm- 8 orang

7. Kuah- 1 liter 4 orang

8. Spagetti 1 peket 8 orang

9. Pulut 1kg 12 orang


Ini cuma anggaran sahaja. Terpulang kalau nk buat lebih. Yang penting jangan membazir😅

Abundance mind set

Eh, aku penat-penat usaha, mana boleh nak senang-senang kongsi dengan orang lain

Pernah tak kita jumpa orang macam ni? Minta dijauhkan lah sebab kalau ada mindset macam ni, susah nak berjaya.


Ini yang dipanggil sebagai Scarcity Mindset. Orang yang berjaya tak mindset ni, orang berjaya mempunyai Abundance Mindset. Apa beza antara dua mindset ni?


Abundance Mindset adalah orang berkolabrasi untuk berjaya, sentiasa bersikap baik dengan orang lain, berkongsi ilmu kepada orang lain, menerima perubahan, bukan sahaja pada bines tapi perubahan pada diri juga. Sentiasa optimis, berfikiran luas dan bersedia menerima risiko. 


Sebab tu kalau kita tengok orang yang betul-betul berjaya, mereka tak berjaya seorang diri. Mesti ada kolaborasi dengan orang lain. Pernah dengar "No man is an island"? Manusia secara lumrahnya memerlukan komuniti untuk berjaya.


Mereka percaya bahawa untuk berjaya dalam bisnes, mereka perlu bantu bisnes lain, bukan menjatuhkan mereka. Kalau kita nak menang, tak semestinya kalah. Mereka tahu bahawa win-win situation adalah jalan terbaik bukan sahaja untuk mereka, tapi untuk orang sekeliling mereka juga.


Scarcity Mindest adalah perkara yang disebaliknya. Orang yang mempunyai pemikiran ini menganggapkan semuanya ada limit. Sebab tu mereka menyimpan semua kelebihan atau ilmu hanya untuk diri mereka sendiri saja.


"Kalau aku kongsi strategi ni dengan orang lain, macam mana aku nak cari makan?"


Ciri-ciri scarcity mindset adalah bersaing untuk menang, pentingkan diri mereka sahaja, tidak mahu berkongsi ilmu dan selalu rasa curiga kepada orang lain. Mereka juga percaya keadaan akan selalu sulit, takut dengan perubahan, berpikiran sempit dan mengelak dari apa-apa jenis risiko.


Antara dua mindset ni, yang mana kita nak ada dalam syarikat kita?

.

#ibuhanim

#annemsleadership

Kerepek gurih. Rahsia

 tadi sembang dengan isteri sepupu

nak bagi kerepek pisang sedap


guna pisang yang x guna baja...

maksudnya pisang kampung...


masa goreng dah nak kering...


masukkan bancuhan air garam + bawang putih ditumbuk + gula ... ada yg guna pak aji.


pastu.... angkat...


kenapa tak letak sekali masa mula2 masuk pisang dalam kuali?

lambat kering....


pisang yang dibaja kimi-A! jadi macam span bila digoreng,... banyak air... lambat garing


selamat mencuba...

ان شآءالله... gurih


mohon share kepada semua usahawan kerepek pisang seantero malaya... amal jariah


#Abundancemindset

Jumaat, 17 Mei 2024

Nama

 NAMA MELAYU


Catatan menunjukkan nama orang Melayu dulu-dulu asalnya adalah daripada perkataan2 Melayu harian spt Buyong, Itam, Putih, Golok, Panjang, Bulat dsbnya. Yg perempuan pula biasanya mengambil nama bunga spt Melati, Kemboja, Kenanga, Tanjung dsbnya. Nama2 ini boleh dieja dgn sistem tulisan Pallava dan bunyinya tepat spt sebutan.


Perubahan masa dan pengaruh Arab serta Islam kemudiannya menyebabkan orang2 Melayu mengambil nama Arab. Maka datanglah nama2 spt Hasan, Husin, Ahmad, Muhammad, Ali, Mustofa, Siti Aminah, Khodijah, Rofeah dsbnya. Sistem ejaan Pallava tidak mampu membawa bunyi yg tepat. Mustofa umpamanya dieja Pallava berbunyi Muntopa, Qosim berbunyi Kesim.


Maka orang Melayu mengambil sistem ejaan Arab kemudian diMelayukan dgn penambahan beberapa huruf supaya sesuai dgn bunyi Melayu spt cha, pa, nga, nya dll. Sistem tulisan ini disebut Jawi.


Lama2 org Melayu semakin kreatif mencipta nama mereka. Ada yg digabung2 dgn nama Arab dan nama etnik lain. Kdg2 digabung tanpa makna yg baik. Umpamanya Muhammad Himar (keldai), Hawiah (nama neraka) dll.


Ada juga nama yg tidak menggambarkan jantina (nama unisex) spt Zaini, Roslin, dsbnya yg boleh utk lelaki dan boleh utk perempuan. Ada yg tambah Mohamad Zaini maka jadilah lelaki dan Noor Zaini jadi perempuan.


Dulu2 pendaftaran nama anak dibuat di balai polis. Masa itu ramai bapa dan atok yg tak pandai menulis. Jadi bergantung kpd polis utk menulis. Itu yg jadi macam2.


Kawan saya namanya Amran tapi dieja Amaran oleh polis. Seorang lagi kawan saya org Melayu totok tapi namanya Ngajijah binti Sungib. Katanya polis tu yang Jawa. Sepatutnya namanya Azizah bt Shuib.


Ada seorang lagi bapa saudaranya sengau. Dia pergi daftar nama. Sepatutnya Lokman, dah jadi Okwan. Ada juga yg atoknya terkejut sbb disergah polis Benggali. Sepatutnya nk namakan Ani. Disergah polis langsung lupa lalu disebut Anu. Bila dah sekolah baru diubah nama jadi Anu @ Ani binti Abdullah.


Kawan saya seorang lagi di sekolah dulu namanya Muhammad Saja bin Ibrahim. Katanya polis tanya bapa saudaranya nak namakan apa? Dijawab Muhammad. Polis tanya lagi Muhammad apa? Dijawab Muhammad Saja. Dah ditulisnya Muhammad Saja.


Ada seorang tu saya pernah jumpa namanya Pukaih. Saya tanya dia kenapa pelik sangat namanya. Dia jawab atok dia yg pergi daftar. Atok dia jenis suka melatah. Tengah nk bagi nama siren balai polis bunyi. Dia terkejut dan sebut 'pukaih'. Langsung nama cucu ditulis Pukaih bin Ismail.


Jadi bila nama dah jadi mcm2 org pun salahkan polis. Sekarang polis dah tak mau terlibat. Mereka suruh ibu atau bapa tulis sendiri nama anak.


Apa ada pada nama? Nama adalah lambang keperibadian. Nama adalah doa. Maka berilah nama yg baik-baik...


Oleh FB Abdul Muati Ahmad

Ahad, 12 Mei 2024

Tuek

 Pada suatu hari, selepas mesyuarat, saya  ke tempat letak kereta dan meraba-raba poket saya untuk mendapatkan kunci kereta saya.  Tiada dalam poket saya!  Tiada dalam beg bimbit saya!  Aah.. sudah. 

 Saya bergegas kembali ke bilik mesyuarat untuk mencarinya, tetapi tidak ditemui…


 Tiba-tiba, saya teringat bahawa saya mesti dah tinggalkan kunci saya di dalam kereta.  Suami saya telah berpesan berkali-kali supaya berhati-hati agar tidak meninggalkan kunci saya di pintu kereta ... Saya segera bergegas ke tempat letak kereta, tetapi perkara yang mengerikan berlaku: kereta itu hilang!


 Saya segera menghubungi polis dan memberitahu mereka di mana saya berada, warna kereta, nombor plat, tempat saya meletakkan kereta...dll.  Akhirnya, saya mengaku cuai dan tertinggal kunci di dalam kereta...


 Kemudian, saya dengan berat hati menelefon suami saya dan memberitahunya: Saya meninggalkan kunci saya di dalam kereta, dan kereta itu telah dicuri!


 Suami senyap agak lama ... Saya fikir panggilan telah diputuskan.  Kemudian, saya mendengar suara marahnya: "Bodoh!"  dia menjerit, "Saya yang memandu awak ke sana tadi!"


 Kini, giliran saya pula untuk diam.. Saya malu, tetapi saya juga sangat gembira kerana kereta itu tidak hilang.  Saya berkata: "Baiklah, sila datang dan jemput saya!"


 Dia menjerit lagi: "Boleh.. boleh! Tetapi awak perlu meyakinkan polis bahawa saya bukan pencuri dan tidak mencuri kereta awak. Saya kena tahan di balai sekarang! Macam mana saya nak ambil awak?"


 Ini ialah novel mikro yang memenangi anugerah "Tanda-Tanda Penuaan" pada Mac 2023. Tolong jangan hanya ketawa diam-diam sendirian, majukan kepada saudara dan rakan anda, dan kongsikannya dengan rakan kumpulan!


Kita dah tua..

Isnin, 6 Mei 2024

H ketam

 Nak cerita pengalaman minggu lepas. Saya pengguna kereta H. Sejak tahun lepas,mmg ada masalah bayaran bulanan memandangkan bisnes online sy drop teruk.. ada bulan ok ada bulan senak.


4tahun lebih dah pakai masuk tahun ni. Isnin minggu lepas,sedang bersantai2 depan tv dgn anak bini,tiba2 ada repo dtg sayup2 depan pagar rumah. Terkejut la kami laki bini. Saya acah acah tenang. Bisik kt bini "org tarik kereta dtg" 


Saya keluarlah. Discuss dgn repo. India. Besar. 2orang. Sy taknak jiran kiri kanan tahu. Jd berborak dgn dia pun santai. Slow talk. Repo pun faham. Dia pun slowtalk je.. Sedang settle menyetel,bini keluar. Masuk campur. Terus kecoh mcm nk gaduh. Padahal repo tadi,rilek je discuss dgn sy. 


Sy mintak izin repo utk masuk kejap.bincang dgn bini. Bini call public bank utk double confirm. Sy pula call kwn utk mintak nasihat.. Settle call,bini dh nangis2. Sy tetap slowtalk dgn dia. "Ujian kita ni b,takpe la,bg je kereta kt dia" 


Sy keluar semula,ajak repo masuk kereta. Bincang lagi. Repo dgn sy dh mcm kwn la pulak. Sbb nk kan ketenangan dan taknak jiran tahu. Repo ni mmg betul nk jaga air muka kita dgn jiran..  Repo nk nego dgn sy,"kalau settle tepi,kereta boleh tak ditarik". Tp repo lagi sorang ni,bz call bank. Nk confirmkan dgn bank ,wife ada ckp apa2 tak dgn bank. Yg repo lg sorang masih nk offer itu ini..tampal sticker la itu la ini la hahaha.. sy ckp sy nk bayar bank pun tak mampu,lagi nk bayar u😅Sy taktau pun apa maksud dia pd mulanya. Dia ckp kalau nk settle tepi taknak kena tarik,bayar dia Rm1800. 


Dtg semula repo yg bz call bank td kata "wife u sudah ckp kita(repo) mau cas rm1500 utk tarik. Lalu,offer repo utk settle tepi tadi,takdpt la dilakukan.. terpaksa la juga sy serahkan kunci pd mereka dan mereka beransur..


Masuk semula kerumah,wife masih nangis.gigil2 tangan. Sedih sgt la kot. Kita ni lelaki. Koyak mcm mana pun takkan nk tunjuk kt wife. Kami pun berhuhuhu dalam sejam dua mcm tu. 


Sy contact kwn sy yg sy call tadi. Sudi tak terima "pajak barang" memandangkan sy ada beberapa koleksi item yg harganya lebih tinggi dr nilai sy nak pinjam dia. Kwn sy pun offer "ko pakai je la dulu,ko tengah susah" tak lama kemudian,dia transfer pd sy Rm6000. Barang koleksi belum lg dipass pd dia. (Total brg ni lebih Rm10k jika dijual) 


Dan kami,laki bini pergi la ke public bank utk settlekan. Sampai bank,kena naik tingkat atas kejap turun bawah kejap naik atas lagi itu ini dan habiskan masa dlm 2jam mcm tu. Oh ya,masa ni kami guna kereta 2nd kami saga utk kesana. Sy terkejut,bila sy kena bayar cas towing hanya Rm750 sahaja berbanding "settle tepi tadi yg rm1800".. dan bayaran 2bulan 21hari tertunggak Rm3363 (termasuk bulan ni) dan Rm150+70 (cas bank dll).. selesai la urusan kt bank. Kami bergerak pula ke store untuk ambil kereta.


Store simpan kereta ni kat johor jaya. Tmptnya mmg menyeramkan ye. Tanah lapang yg penuh lalang dan ada pagar zink je. Jengah kat dlm ada beratus motor/kereta yg belum dituntut. (Terus terdetik: susah2 aku bayar kereta ni,ramai lg yg susah😭) kat store ni,rasanya ada dlm 30minit juga tggu turn dpt kunci,kemudian kena bayar cas Rm10 kt store tu. Walhal,belum sehari pun letak kereta. Bayangkan mereka yg tak tuntut tu,berapa dah kena bayar kt store? Belum lagi cas tarik kereta itu ini. 


Sepanjang perjalanan selepas dpt Rm6000 dr kwn sy tadi,,semua sy update gambar/info kt dia demi menjaga kepercayaan dia terhadap sy. Selesai je dpt kereta,kami pulanglah kerumah.. sampai je rumah,tanpa membuang masa,sy terus minta kwn sy td tu uruskan utk "JUAL KERETA SAYA" .. memandangkan dia agent jual kereta (jenama lain).. so sy anggap je dia tahu selok belok jual kereta ni.. 


Selang beberapa hari,kwn sy update,kereta dah dpt beberapa offer harga utk dibeli dr beberapa used car termasuk Carsome. Dan offer harga tertinggi adalah dari Carsome. Sy pun bersetujulah utk surrender dan serah kereta..


Isnin kelmarin,org Carsome dh dtg ke rumah sy utk thumbprint tukar nama dan sebagainya. Lalu,diserahkan kunci secara "rela" pada tarikh tersebut 29/April 2024. Lagi sekali nmpk wife sy menangis.. (terus tertanam tekad,aku nk naikkan balik bisnes ni jadi mcm dulu)


Tamatlah sudah "serabut bulanan saya" selama hampir setahun sejak tahun lepas walaupun ianya adalah first archivement saya yg sy sayang.. alhamdulillah,kereta dapat dijual tinggi,dan dapat cash sikif selepas Carsome buat settlement baki dgn Public Bank. Cash tu nak bayar semula Rm6k kwn sy tu dan balance sy nak rolling utk bisnes sy akan dtg. Tak give up,sbb bulan puasa dan hingga harini,flow bisnes saya "tengah okay".. 


PENGAJARAN : 

PERTAMA: janganlah beli kereta "mewah" kalau takda deposit tinggi. Sy beruntung masa sy beli dulu,sy letak deposit tinggi,jadi bulanan sy rendah. Kalau deposit sy rendah dulu,rasanya kereta tu setahun je sy mampu bayar. 


KEDUA: jangan percaya "settle tepi" dari mana2 penarik kereta ataupun apa apa "settle tepi" sbb itu dh dikira "rasuah" yg dh terang2 haram disisi agama islam.


KETIGA: elakkan perempuan/isteri/mak dlm diskusi yg sebenarnya tenang dan yg boleh membuatkan isu yg boleh settle elok2 jadi tegang dan kecoh..


KEEMPAT: jangan tangguh hutang. Jangan lewatkan hutang.. public bank ni kira baik,sy punya interest naik sikit je sejak tahun lepas walaupun byk skip skip..


KELIMA: jual je laa kalau dah setahun nampak mengorek mengais tak mampu tu,,nak dibela buat apa lagi... kalau org tanya kenapa jual? Ckp je kereta dah tak sedap bawak ataupun "jodoh sampai situ je"


KEENAM: respek org yg menjalankan tugas masing2.. baik repo/baik org bank/baik sesape pun. Semua kerja.. kita yg berhutang ni,patut malu sbb org menagih hutang mereka😔


BYE BYE HONDA KETAM &  TERIMA KASIH SUDI BACA LUAHAN INI.. 


-3.20am 1mei2024- 

tak boleh tidur sbb tengah leka baca kesah org dlm group ni. Kredit :- Anonymous Participant di Muflis Bangkrup di Malaysia.

Khamis, 25 April 2024

EPF Sejahtera

 BM


Penstrukturan Semula Akaun KWSP Untuk Menangani Keperluan Kitaran Hayat Ahli

Kongsi


Date: 25 Apr 2024

Penstrukturan Semula Akaun KWSP Untuk Menangani Keperluan Kitaran Hayat Ahli


KWASA DAMANSARA, 25 APRIL 2024: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengumumkan inisiatif Penstrukturan Semula Akaun KWSP berkuat kuasa 11 Mei 2024 bagi tujuan menambah baik keselamatan pendapatan persaraan di samping memenuhi keperluan kitaran hidup ahli. 


Akaun ahli akan distruktur semula daripada dua (2) akaun iaitu Akaun 1 dan Akaun 2 kepada tiga (3) akaun seperti berikut: -

•  Akaun Persaraan untuk mengumpul simpanan sebagai pendapatan semasa persaraan;

•  Akaun Sejahtera untuk menangani keperluan kitaran hayat yang menyumbang kepada kesejahteraan semasa persaraan; dan

•  Akaun Fleksibel sebagai akaun baharu untuk menyediakan fleksibiliti untuk keperluan kewangan jangka pendek. Simpanan dalam akaun ini boleh dikeluarkan pada bila-bila masa mengikut keperluan ahli.


Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Encik Ahmad Zulqarnain Onn berkata, “Fokus utama inisiatif Penstrukturan Semula Akaun KWSP ini adalah untuk memperkasa ahli dalam membuat keputusan bagi mengimbangi keperluan masa depan untuk persaraan dengan keperluan kewangan jangka pendek, sederhana dan panjang. Inisiatif ini juga dapat membantu meningkatkan simpanan persaraan ahli supaya mereka menerima pendapatan persaraan yang mencukupi untuk membiayai kehidupan persaraan mereka kelak.”


 


Mekanisme Penstrukturan Semula Akaun KWSP


Pada 11 Mei 2024, semua akaun KWSP ahli di bawah umur 55 tahun akan distruktur semula kepada tiga (3) akaun iaitu Akaun Persaraan, Akaun Sejahtera dan Akaun Fleksibel. Baki dalam Akaun 1 dan Akaun 2 masing-masing akan kekal dalam Akaun Persaraan dan Akaun Sejahtera, manakala Akaun Fleksibel akan bermula dengan baki sifar. 


Semua caruman selepas 11 Mei 2024 akan diperuntukkan ke dalam akaun baharu mengikut pecahan berikut: 75% ke dalam Akaun Persaraan, 15% ke dalam Akaun Sejahtera dan 10% ke dalam Akaun Fleksibel.


Antara 11 Mei 2024 dan 31 Ogos 2024, ahli diberi pilihan sekali sahaja untuk memindahkan sebahagian daripada baki simpanan dalam Akaun Sejahtera mereka (sebelumnya Akaun 2) sebagai amaun permulaan ke dalam Akaun Fleksibel. Sekiranya ahli tidak membuat pilihan untuk mempunyai amaun permulaan, maka tiada sebarang pindahan akan dibuat dan baki sedia ada akan kekal dalam Akaun Sejahtera. 


Akaun Fleksibel akan bermula dengan caruman baharu yang akan dikreditkan ke dalam akaun ahli selepas tarikh pelaksanaan. Sekiranya ahli membuat pilihan untuk mempunyai amaun permulaan, pindahan amaun permulaan ke Akaun Fleksibel dan akaun-akaun yang lain (jika berkenaan) adalah berdasarkan jumlah baki yang terdapat dalam Akaun Sejahtera ahli tersebut pada tarikh permohonan pilihan dibuat oleh ahli. Kaedah pindahan adalah mengikut pecahan seperti di bawah:


 


Baki dalam Akaun Sejahtera adalah RM3,000 dan ke atas

Pindahan akan dibuat seperti berikut:

•  Sepuluh per tiga puluh (10/30) daripada baki dalam Akaun Sejahtera akan dipindahkan ke Akaun Fleksibel;

•  Lima per tiga puluh (5/30) daripada baki dalam Akaun Sejahtera akan dipindahkan ke Akaun Persaraan; dan

•  Lima belas per tiga puluh (15/30) akan dikekalkan dalam Akaun Sejahtera.


 


Baki dalam Akaun Sejahtera adalah kurang dari RM3,000


Pindahan akan dibuat seperti berikut:

•  Akaun Sejahtera yang mempunyai baki RM1,000 dan ke bawah, semua amaun dipindahkan ke Akaun Fleksibel. 

•  Akaun Sejahtera yang mempunyai baki melebihi RM1,000 dan tidak melebihi RM3,000, amaun yang dipindahkan ke Akaun Fleksibel adalah RM1,000, manakala baki selebihnya adalah kekal dalam Akaun Sejahtera.   


Perbezaan dalam kaedah pengagihan ini adalah untuk membolehkan ahli yang mempunyai baki simpanan yang rendah untuk turut mempunyai jumlah permulaan yang bermakna dalam Akaun Fleksibel mereka. 


Ringkasan pindahan amaun permulaan adalah seperti berikut:




Ahli boleh membuat pilihan untuk pindahan amaun permulaan ke Akaun Fleksibel sebanyak satu (1) kali sahaja bermula daripada tarikh kuat kuasa sehingga 31 Ogos 2024, di mana selepas ini pilihan ini tidak boleh dibatalkan. Ahli yang ingin memanfaatkan pilihan ini boleh mengemukakan permohonan mereka melalui aplikasi KWSP i-Akaun atau Self-Service Terminal yang terdapat di mana-mana cawangan KWSP di seluruh negara.


Encik Ahmad Zulqarnain menambah bahawa “Inisiatif ini bukan sekadar tindak balas KWSP terhadap keperluan semasa, tetapi merupakan langkah proaktif untuk membantu ahli menghadapi perubahan landskap pekerjaan dan demografi penduduk serta keperluan kitaran hayat ahli KWSP. Dengan penambahbaikan ini, KWSP berusaha untuk memastikan setiap ahli KWSP dapat menguruskan kewangan mereka dengan yakin dan berdaya tahan dalam persekitaran yang dinamik dan mencabar ini.”


 


Pengeluaran Akaun Fleksibel 


Ahli boleh membuat pengeluaran daripada Akaun Fleksibel pada bila-bila masa, tertakluk kepada amaun minimum pengeluaran sebanyak RM50. Permohonan bagi pengeluaran daripada Akaun Fleksibel boleh dibuat secara dalam talian melalui KWSP i-Akaun atau di mana-mana cawangan KWSP di seluruh negara. Ahli yang masih belum mendaftar KWSP i-Akaun adalah digalakkan untuk melakukannya bagi membolehkan transaksi pengeluaran daripada Akaun Fleksibel dapat dilaksanakan.


Akaun 55 dan Akaun Emas


Seperti amalan sediakala, kesemua simpanan dalam Akaun Persaraan, Akaun Sejahtera dan Akaun Fleksibel ahli yang telah mencapai umur 55 tahun akan disatukan ke dalam Akaun 55. Caruman baharu yang diterima oleh ahli mulai umur 55 tahun akan dikreditkan ke dalam Akaun Emas. 


Ahli boleh mengakses sistem sepenuhnya pada 12 Mei 2024. Untuk maklumat lanjut mengenai inisiatif Penstrukturan Semula Akaun KWSP, ahli boleh mengunjungi mana-mana cawangan KWSP di seluruh negara atau merujuk kepada laman web rasmi KWSP di www.kwsp.gov.my atau melalui KWSP i-Akaun.

 


Dikeluarkan oleh Media Desk KWSP

Jabatan Hal Ehwal Korporat

25 April 2024