Friday, May 23, 2014

sedikit info mengenai cyst


1. Ovarian cyst ialah pembengkakan cecair yang berlaku pada salah satu telur (ovum) di kilang telur (ovari).

2. Ovarian cyst memang boleh terjadi di kalangan wanita pada peringkat umur reproduktif (umur sewaktu wanita subur dan boleh melahirkan anak). Ini kerana bagi wanita yang subur, pada setiap bulan ovari akan menerima rangsangan daripada hormon untuk mengeluarkan satu telur (ovum). Ovum ini akan keluar dan jika tidak disenyawakan ianya akan mati dan wanita akan mengalami haid selepas itu dengan perubahan hormon yang berlaku juga.

3.simtom-simtom
· Sakit perut
· Rasa perut penuh dan tak selesa
· Rasa berat pada ari-ari
· Sukar atau kerap kencing
· Sakit semasa hubungan seks
· Muntah dan loya.

3. Antara jenis ovarian cyst:

a. Dermoid cyst/teratoma
Cyst ini tidak akan mengganggu kitaran haid. Pesakit biasanya tidak akan merasa senggugut dengan kehadiran cyst ini. Cyst ini akan terus membesar jika tidak dibuang melalui kaedah pembedahan. Kandungan di dalam cyst ini boleh terdiri daripada sel-sel lemak, sel-sel rambut dan juga sel-sel gigi, sel-sel tulang dan sel-sel rawan. Apabila cyst ini membesar risiko untuk cyst ini terpusing (twisted ovarian cyst) dan juga terpecah (ruptured) adalah tinggi. Jika ovari terpusing atau pecah maka ovari perlu dibuang kerana ovari telah mati disebabkan gangguan bekalan darah ke ovari tersebut.

b. Endometrial cyst
Pada cyst ini terdapat tisu-tisu rahim (uterus) di dalam cyst ini. Oleh itu, pesakit berkemungkinan tinggi akan merasa senggugut setiap kali datang haid dan cyst ini kemungkinan juga akan mengganggu kesuburan wanita.


rawatan cyst:
-harga kos untuk cyst pada tahun 2012 : rm10k-12k (swasta)
-virus yang merebak bukan sahaja melibatkan doctor pakar sakit puan malah kemungkinan besar boleh  melibatkan pakar usus jika virus merebak sehingga ke usus.

beberapa link blog yang pernah mengalami sakit cyst :

http://hanisbarbiedoll.blogspot.com/2012/05/episod-deritaku-part-4-akhirnya-ke.html?showComment=1400807835129#c1299149469340463405

http://nursyazwanimdsaad.blogspot.com/2012/10/ovarian-cyst-part-2-maka-nikmat-tuhanmu.html

http://roza-assurin.blogspot.com/2012/06/ovarian-cyst.html

bila dalam keadaan yang sangat sakit, duit bukanlah segala-galanya. Namun xsalah kalau kita dapat buat persediaan awal. Mulakan menabung bersama takaful. Kita xtau ble saat kita sakit dan bila kita sakit kalau boleh kita xmahu menyusahkan keluarga mengeluarkan duit untuk kita. bagi mereka yang berusia 40 tahun ke bawah, dapatkan medical card anda serendah rm160.
Ingat hanya mereka yang sihat layak untuk memohon takaful. Sediakan payung sebelum hujan

hantar whatsapp nama<jarak>tarikh lahir<jarak>pekerjaan<jarak>tempat tinggal anda
ke 0123224767 

Takaful Great Eastern..life is Great!!

No comments: