Friday 20 January 2012

busy vs. malas


time is live ( ianya lagi bernilai dari Emas )


Assalamualaikum…. Kepada yang tgh tengok tv, yang tgh tidozzZ.. yang tgh  berfacebook drpd pagi hingga malam tu… buat lah perkara yang berfaedah skit.. tak bnyak sikit pun jadilah… dari pada kau ‘melanggok’ x tentu pasal,kata kau…. Bukan ape, supaya otak kite ni berkembang skit jgn asik dduk dalam termpurung je.. macam katak…

Itu mukadimah dari saya skit sbelum saya hendak menceritakan lebih panjang lagi… tak tawlah, kebelakangan ini saya asyik nak berceramah jee…kang kalau ceramah kat surau kang kene tangkaplah, kata x bertauliah (mmg x bertauliah pun, saje je…)

Jadi saya ceramahlah kt sini… okey tajuk kita har ini adalh BUSY VS. MALAS… persoalan samaada kite busy ataupun malas… okey saya bagi contoh kat sini. (‘Ali tolong pegi kedai jap… saya busy lah mak’).. atau  Siti tolong temankan saya… aku busy arr byk assignmnt ni… itu baru urusan dunia… cube urusan akhirat lak (‘Halim jom pergi solat… aku busy, byk keje ni, kau pg lah dulu’)… macam2 kerenah manusia untuk mengelak… cube kite tebalikan kepada yang positif (‘mak! Bile nk suruh Ali pegi kedai nie..Ali x sabar2’)… sebenar nye manusia malu untuk mengatakan diri nya MALAS…so, die bg lah seribu alasan.

Saya ingat kata2 ustaz saya sewaktu die berceramah… die kata ‘jangan kate kamu tak de masa, sedangkan kamu sempat berbual’, dan ‘jgn kamu kate x de masa sedangkn kamu sempat berfacebook’. Itu kata2 yg saya ingat sampai skrg…kenapa Facebook..??? sebenarnye facebook ni dh menjadi rutin harian pada zaman skrg… saya anggarkan 80% yg mempunyai account FB kat Malaysia dan mereka menghabiskan masa dengan mengadap FB dalam sehari, bukan x boleh FB, tapi berpada2 lah…

kalau macam tu, kerje yang kite lakukan seminggu, boleh siap sehari je… kalau pandai menjaga masa.

Okey saya berhenti di sini jelah , sebenarnye idea dah hilang… okey.. saya balik dulu… Peace.

Khatimah

“Demi Masa, Sesungguhnya manusia itu didalam kerugian kecuali orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan kepada kebenaran”
    Surah Al-Asr

No comments:

Post a Comment