BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 12, 2016

KAGUM

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Fuhh... bersarang blog nie. Tatkala kesemua editor dihimpit dengan kekurangan masa. Hehe...

Semoga pembaca terus mendoakan kepada kami kekuatan untuk meneruskan penulisan tarbiah dan dakwah ini.

Disebut dalam Al Quran, Surah al Hujurat ayat 13,

"Wahai sekalian manusia, sesungguhnya telah Aku ciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan telah aku jadikan kamu bersuku dan berkabilah untuk saling kenal - mengenali"

Setiap aplikasi media sosial ini selain menjadi medium menyebarkan ilmu, ia dijadikan sebagai medan untuk berinteraksi bersama manusia yang lain samada kita kenal ataupun tidak.

Di Wechat, kita ada "People Nearby" dan "Shake"??

Di Facebook, kita ada kemudahan "Group", "People May You Know" atau selain itu.

Dan sudah menjadi habit editor untuk mengenali anonymous.

Tapi hari ini, editor kagum dengan seorang remaja. Belasan umur. Yang datangnya dari negeri pantai timur.

Perkenalan yang sempoi. Istilah nak cari kawan baru lah bunyinya. Hehehe...

Betul tak?? Masing - masing ada sejarah tersendiri. Bagi mereka yang lain, posting perkara yang berfaedah itu sudah biasa ditemui. Tapi tidak bagi editor. Kerana dunia kini semakin kurang pencetus dalam kalangan remaja akhawat yang sangat berjiwa besar.


SUATU KISAH....

Ingin dikenali sebagai Jihah, besekolah di sebuah Maahad. Ahli badan dakwah sekolah berkenaan.

Ilmu yang dikongsinya mungkin terlalu biasa kerana biasa didengar dari penceramah bebas lain. Tetapi kisah riwayatnya membuatkan hati editor terharu dengan kesabaran dan ketabahan hatinya.

Jihah kehilangan dua insan yang paling dia sayang, digelarkan "kaklong" dan ayahnya yang tercinta.

Pada awalnya, kakaknya pergi dijemput Ilahi dan bagi Jihah hidupnya terlalu kosong. Namun, ujian untuk remaja ini berterusan apabila giliran ayahnya diambil oleh Allah selepas 2 tahun selepas kehilangan kakaknya sewaktu usia 11 tahun.

Aku makin kagum apabila ujian itu buat dia lebih tabah dan ingin teruskan usaha dakwah. Disusuli pula masalah kesihatan bondanya yang tidak menentu.

Kata - kata ayahnya terus terngiang - ngiang di telinganya,

" Biler abah pergi, bukan bermakna abah dah takde, Abah masih ada dalam memori angah."

"Jangan menangis sebab abah tak suka tengok puteri abah menangis"
Perjuangan dakwah ingin diteruskan sebaik dia mendaftar masuk ke sebuah sekolah maahad. Semoga Jihah terus kuat.

KONKLUSI

Allah s.w.t jadikan setiap manusia itu untuk mengabdikan dirinya kepada Allah dan dijadikan seorang khalifah diatas muka bumi. Terlalu biasa, bagi mereka yang belum pernah merasa kehilangan seseorang yang amat dicintai.

Tetapi, masih ingatkah kita pada sejarah Rasulullah s.a.w. yang kehilangan dua orang yang paling dicintai, Siti Khadijah dan bapa saudaranya, Abu Talib dimana dua individu yang terus menyokong Baginda. Kemudian, bermulalah. Kehilangan Khadijah yang membawa erti kepayahan dan kehilangan Abu Talib yang membawa erti putus asa.. Kemudian, Allah hadiahkan mukjizat yang agung iaitu Israk Mikraj untuk mengubati Rasulullah s.a.w. yang menempuhi tahun kesedihan.


Kita masih belum diuji dengan ujian kasih sayang yang hakiki. Alaaa... hilang pakwe tu lain dik. Feeling kau time tu cuma cinta monyet monkey ja. Tapi bayangkan kalau kita hilang orang yang teramat cintakan kita??

Semoga Allah hadirkan diri  adik Najihah kejayaan seperti namanya. Teruskan usaha adik. Allah sahaja yang Maha Mengetahui tentang keikhlasan adik.

abuhurairah1396