ahlan wasahlan..wamarhaban bikum

wadah penjana minda

salam pertemuan, salam perjuangan..
jadikan ruangan maya ini medium cetusan budaya, lapangan letusan maklumat, wahana penyebaran ilmu, pelestari generasi berilmu dan wadah penjana minda...

layarkan sebarang perkongsian informasi dan maklumat kepada archimyxtream@yahoo.com..
mudah-mudahan lapangan penulisan bukan sekadar picisan, namun sebagai rantaian-rantaian menuju Cinta Tuhan

TAHUKAH ANDA??

Puasa dan kaitannya dengan penyakit kulit merupakan sesuatu yang perlu diberi perhatian. Dr. Muhammad Zawahiry mengatakan "Hubungan antara makanan dengan penyakit kulit adalah amat berkaitan. Tidak makan dan minum dapat mengurangkan air di dalam tubuh dan darah, seterusnya mengurangkan air di dalam kulit, kuman dan basil. Kurangnya air di dalam kulit juga dapat mengurangkan ketegangan penyakit-penyakit yang ada di dalam tubuh."

Berdasarkan kata-kata doktor tersebut, yakinlah bahawa kosongnya alat pencernaan dari makanan pada waktu siang sepanjang bulan ramadhan sangat membantu untuk menghilangkan pembusukan di dalam perut serta membasmi kuman-kuman yang hidup di dalam badan kita.
Dengan meninggalkan makanan berlemak untuk sementara waktu dapat membantu dalam proses penyembuhan pelbagai jenis penyakit. Terutamanya yang berkaitan dengan penyakit kulit seperti bintik-bintik berair, jerawat, kudis, radang gusi dan lain-lain.

Justeru, tidak meragukan lagi bahawa tujuan utama disyariatkan puasa mempunyai manfaaatnya dari aspek sains dan kesihatan. Maka tidak hairanlah apabila banyak pakar penyakit kulit menjadikan amalan berpuasa sebagai terapi utama mengubati penyakit. Justifikasinya di sini, dengan bermatlamatkan keredhaan Allah apa sahaja amalan kita akan sentiasa dihubungkan pada-Nya kerana sakit itu juga datang dari Dia.

0 comments:

Copyright © 2008 - wadah penjana minda - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template